Emotional intelligence and language teaching : English teachers
Tunneälyn ja tunnetaitojen yhteyttä opettamiseen ja oppimiseen on tutkittu niin pedagogiikassa, psykologiassa kuin
soveltavassa kielitieteessäkin. Aikaisemmat tutkimukset ovat todenneet tunnetaitojen tukevan oppimista monella eri
oppimisen osa-alueella. Tunneälyn ja tunnetaitojen tarkastelu yhteydessä kielten opettajiin on suhteellisen uusi ilmiö,
minkä takia valitsin aiheen tutkimukselleni.
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli mitata Suomessa työskentelevien englannin opettajien tunneälyä käyttäen
TEIQue-SF mittaria, sekä verrata iän ja opetuskokemuksen yhteyttä tunneälyyn. Tutkielma tarkastelee myös englannin opettajien asenteita tunnetaitoja kohtaan, sekä tutkii käytänteitä, joilla tunnetaitoja on opetettu englannin oppitunneilla. TEIQue-SF mittarilla saaduista tunneälypisteistä laskettiin IBM SPSS-ohjelmaa käyttäen Cronbachin
alpha, jolla analysoitiin pisteiden luotettavuutta. Lisäksi tunneälypisteitä verrattiin ikään ja opetuskokemukseen suorittamalla IBM SPSS-ohjelmalla ei-parametrinen Kruskal-Wallis testi. Asenteita ja käytänteitä tarkastelevat Likert-kysymykset analysoitiin laskemalla vastauksien keskiarvot ja mediaani. Lisäksi asenteita ja käytänteitä laajemmin
tutkineet avokysymykset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että englannin opettajilla on korkea tunneäly. Ikä tai opetuskokemus eivät vaikuttaneet merkitsevästi tunneälyyn. Englannin opettajilla on positiivinen
asenne tunnetaitoja kohtaan ja suurin osa kuvaili niitä tärkeiksi. Osa vastaajista painotti tunnetaitojen tärkeyttä tietyille ikäryhmille, kuten lapsille tai teini-ikäisille. Englannin opettajilla oli monipuolisia käytänteitä opettaa tunnetaitoja, ja jokainen vastaaja osasi keksiä tapoja kuinka tunnetaitoja voisi opettaa. Tunnetaitoja opetettiin osana kieltenopetusta sekä sen ulkopuolelta. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan kertoneet sisällyttäneensä tunnetaitoja englannin
opetukseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29749]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Emotional intelligence in Greek teacher education : Findings from a short intervention
Kyriazopoulou, Myrto; Pappa, Sotiria (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Emotional intelligence (EI) is widely known to be crucial for professional development in education, and it is a curricular component of Greek teacher education. Still, there is little information available on student ... -
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
Emotions can get in the way or get you on the way : the effect of offering emotional support for 9th graders in English foreign language classrooms by English teachers
Kilpeläinen, Kristiina (2024)Tunnetuen tärkeys ja merkitys ihmiselle on tunnistettu jo kauan, mutta sen yhteyksiä opettamiselle ja oppimiselle on alettu tutkia vasta 1980-luvulla ja 1990-luvun alkupuolella (Zembylas, 2003). Aiemmat tutkimukset ovat ... -
Emotional Intelligence among teachers and future teachers in a sample of Spanish educators
Romeu, Marta Valle (2021)Emotional Intelligence (EI), defined by Salovey and Mayer (1990, p. 189) as “the ability to monitor one's own and other people's emotions, to discriminate between different emotions and label them appropriately, and to use ... -
Emotional Intelligence in Teacher Education: An intervention study in Greece
Kyriazopoulou, Myrto (2020)Emotional Intelligence (EI) of teachers has been associated with positive assets both personal and professional (Corcoran & Tormey, 2013; Vesely, Saklofske & Leschied, 2013), which should be developed in teacher education ...