Finnish upper secondary school EFL teachers' satisfaction with current textbooks
Oppikirjojen merkitys suomalaisessa vieraiden kielten opetuksessa on kiistaton. Oppikirjojen sisältöä ja käyttöä onkin tutkittu lukuisien aihepiirien, kuten esimerkiksi erilaisten sisältöanalyysien kautta (ks. esim. Hietala 2013, Tergujeff 2013), mutta niiden,
jotka todella käyttävät oppikirjaa työvälineenään, ääni ei aina ole tullut kuuluviin.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten lukion englannin opettajien tyytyväisyyttä nykyisin markkinoilla oleviin lukion englannin kielen oppikirjoihin usean ajankohtaisen näkökulman kautta. Nämä näkökulmat olivat oppikirjan valinta, vastaavuus opetussuunnitelman kanssa, kielitaidon eri osa-alueiden harjoittaminen, autenttisen materiaalin hyödyntäminen, opiskelijoiden motivointi, eriyttäminen ja erilaisten oppimistyylien huomiointi. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimivat aiemmat tutkimukset mainituista teemoista ja niiden suhtautumisesta vieraiden kielten oppikirjoihin.
Tutkimus oli luonteeltaan määrällinen ja se toteutettiin verkkokyselyllä, joka toimitettiin Suomen Englanninopettajat Ry:n sähköpostilistalle. Vastauksia saatiin kaikkiaan 131. Vastausten jakaumat ja keskiarvot tutkittiin, jotta saatiin yleiskuva opettajien tyytyväisyydestä markkinoilla oleviin oppikirjoihin. Lisäksi tutkittiin ristiintaulukoinnilla opetuskokemuksen vaikutusta vastauksiin.
Kyselyn tulokset osoittivat, että suomalaiset lukion englannin kielen opettajat ovat yleisesti ottaen varsin tyytyväisiä markkinoilla oleviin oppikirjoihin. Kaikki vastaajat käyttivät oppikirjoja opetuksessaan usein, ja oppikirjojen käyttökelpoisuutta koskevien vastausten keskiarvot useimmilla kyselyn osa-alueilla olivat korkeat. Eniten puutteita oppikirjoissa koettiin olevan eriyttämisessä, eri oppimistyylien huomioinnissa sekä ääntämisen ja kulttuuritietouden opettamisessa. Tarkemmin kohdistettua jatkotutkimusta kaivataan esille nousseista teemoista esimerkiksi oppikirjojen sisältöanalyysien tai opettajien, oppilaiden tai oppikirjantekijöiden haastatteluiden kautta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23996]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction
Mäenpää, Maria (2005) -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
Mäkinen, Leni (2021)1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, ... -
Practicing oral skills in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Maria (2013)Kieltenopetuksen painopiste on siirtynyt kielioppikeskeisestä virheettömyyden tavoittelusta kommunikatiivisen kompetenssin kehittämiseen. Tavoitteena on, että kielenopiskelijasta kasvaa kielenkäyttäjä, joka pystyy ...