Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorPoranen, Laura
dc.date.accessioned2022-12-15T06:39:18Z
dc.date.available2022-12-15T06:39:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84381
dc.description.abstractTunneälyn ja tunnetaitojen yhteyttä opettamiseen ja oppimiseen on tutkittu niin pedagogiikassa, psykologiassa kuin soveltavassa kielitieteessäkin. Aikaisemmat tutkimukset ovat todenneet tunnetaitojen tukevan oppimista monella eri oppimisen osa-alueella. Tunneälyn ja tunnetaitojen tarkastelu yhteydessä kielten opettajiin on suhteellisen uusi ilmiö, minkä takia valitsin aiheen tutkimukselleni. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena oli mitata Suomessa työskentelevien englannin opettajien tunneälyä käyttäen TEIQue-SF mittaria, sekä verrata iän ja opetuskokemuksen yhteyttä tunneälyyn. Tutkielma tarkastelee myös englannin opettajien asenteita tunnetaitoja kohtaan, sekä tutkii käytänteitä, joilla tunnetaitoja on opetettu englannin oppitunneilla. TEIQue-SF mittarilla saaduista tunneälypisteistä laskettiin IBM SPSS-ohjelmaa käyttäen Cronbachin alpha, jolla analysoitiin pisteiden luotettavuutta. Lisäksi tunneälypisteitä verrattiin ikään ja opetuskokemukseen suorittamalla IBM SPSS-ohjelmalla ei-parametrinen Kruskal-Wallis testi. Asenteita ja käytänteitä tarkastelevat Likert-kysymykset analysoitiin laskemalla vastauksien keskiarvot ja mediaani. Lisäksi asenteita ja käytänteitä laajemmin tutkineet avokysymykset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että englannin opettajilla on korkea tunneäly. Ikä tai opetuskokemus eivät vaikuttaneet merkitsevästi tunneälyyn. Englannin opettajilla on positiivinen asenne tunnetaitoja kohtaan ja suurin osa kuvaili niitä tärkeiksi. Osa vastaajista painotti tunnetaitojen tärkeyttä tietyille ikäryhmille, kuten lapsille tai teini-ikäisille. Englannin opettajilla oli monipuolisia käytänteitä opettaa tunnetaitoja, ja jokainen vastaaja osasi keksiä tapoja kuinka tunnetaitoja voisi opettaa. Tunnetaitoja opetettiin osana kieltenopetusta sekä sen ulkopuolelta. Kaikki vastaajat eivät kuitenkaan kertoneet sisällyttäneensä tunnetaitoja englannin opetukseen.fi
dc.format.extent46
dc.language.isoen
dc.subject.otherEnglish teachers
dc.subject.otherTEIQue-SF
dc.titleEmotional intelligence and language teaching : English teachers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212155637
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysotunneäly
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysoquestionnaire survey
dc.subject.ysoemotions
dc.subject.ysoemotional intelligence
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoemotional skills
dc.subject.ysolanguage teachers


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot