”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Yhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina
yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen oppimisen työskentelyprosessin ja ryhmädynamiikan ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen aineistona toimi Oppimisen itsesäätely ja luokkahuonedialogi avoimissa oppimisympäristöissä: Haasteet, mahdollisuudet ja tukeminen
(SCOLE) -hankkeessa kerätty videoaineisto. Se koostui kuuden eri oppitunnin
yhteistoiminnallisista oppimistilanteista (N = 41), jotka oli kuvattu kolmesta eri
koulusta. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista keskustelunanalyysia.
Tutkimuksessa löydettiin kolmenlaisia opettajien puuttumisen tilanteita:
yhtäläisen osallistumisen ongelmat, ei-toivotun käyttäytymisen ongelmat ja konfliktitilanteet. Opettajat puuttuivat näihin ongelmatilanteisiin käyttäen keinoina
ohjailevia lausumia, perustelujen antamista, kysymiseen pohjautuvaa puuttumista, sanktioiden määräämistä tai he jättivät puuttumatta tilanteisiin. Opettajien puuttumisen keinot olivat usein suorituskeskeisiä ja opettajalähtöisiä, mutta
sisälsivät myös yhteistyökehotuksia ja vuorovaikutuksen tukemiseen pyrkiviä
puuttumisia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien puuttuminen
liittyi harvoin itse yhteistoiminnallisen työskentelyn tukemiseen, vaikka se voisi
parhaimmillaan tukea tehokkaasti vuorovaikutusta ja oppimista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tehostettu tuki opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemana : tapaustutkimus yhden alakoulun toimintamalleista
Jykylä, Sanna (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien, huoltajien sekä oppilaiden kokemuksia tehostetun tuen toimintamalleista. Opettajien, vanhempien ja oppilaiden kokemukset tehostetun tuen toimintamalleista ovat merkityksellisiä, ... -
Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä
Luotola, Eija (2021)Nykypäivänä valmistuu uusia avoimia oppimisympäristöjä, jotka haastavat oppilaita ja opettajia uuteen toimintakulttuuriin ja -tapoihin. Siitä mitä se aiheuttaa lapsille, joilla on tarkkaavuuden pulmaa, on vielä varsin ... -
Pienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
Toivainen, Janita (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ... -
Pienryhmien konfliktit peruskoulun avoimissa oppimisympäristöissä
Bilund, Tittamari (2021)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata, miten konfliktit esiintyvät avoimissa oppimisympäristöissä työskentelevien pienryhmien vuorovaikutuksessa sekä ymmärtää, miten avoin oppimisympäristö näyttäytyy osana ... -
Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
Kärnä, Hanna-Kaisa (2017)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa ...