Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKönönen, Iiris
dc.contributor.authorPyhäjärvi, Elina
dc.date.accessioned2022-12-14T07:36:34Z
dc.date.available2022-12-14T07:36:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84371
dc.description.abstractYhteistoiminnallinen ja pienryhmissä tapahtuva oppiminen on viime aikoina yleistynyt koulumaailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisissa tilanteissa ja miten opettajat puuttuvat yhteistoiminnallisen oppimisen työskentelyprosessin ja ryhmädynamiikan ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksen aineistona toimi Oppimisen itsesäätely ja luokkahuonedialogi avoimissa oppimisympäristöissä: Haasteet, mahdollisuudet ja tukeminen (SCOLE) -hankkeessa kerätty videoaineisto. Se koostui kuuden eri oppitunnin yhteistoiminnallisista oppimistilanteista (N = 41), jotka oli kuvattu kolmesta eri koulusta. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista keskustelunanalyysia. Tutkimuksessa löydettiin kolmenlaisia opettajien puuttumisen tilanteita: yhtäläisen osallistumisen ongelmat, ei-toivotun käyttäytymisen ongelmat ja konfliktitilanteet. Opettajat puuttuivat näihin ongelmatilanteisiin käyttäen keinoina ohjailevia lausumia, perustelujen antamista, kysymiseen pohjautuvaa puuttumista, sanktioiden määräämistä tai he jättivät puuttumatta tilanteisiin. Opettajien puuttumisen keinot olivat usein suorituskeskeisiä ja opettajalähtöisiä, mutta sisälsivät myös yhteistyökehotuksia ja vuorovaikutuksen tukemiseen pyrkiviä puuttumisia. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opettajien puuttuminen liittyi harvoin itse yhteistoiminnallisen työskentelyn tukemiseen, vaikka se voisi parhaimmillaan tukea tehokkaasti vuorovaikutusta ja oppimista.fi
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherongelmatilanne
dc.subject.otherpuuttuminen
dc.subject.otheravoin oppimisympäristö
dc.title”Tärkeintä on vaan nyt saada tehtyä tää” : opettajien puuttuminen yhteistoiminnallisen työskentelyn ongelmiin alakoulun avoimissa oppimisympäristöissä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212145628
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovertaisoppiminen
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright