Opetuksen ja ohjauksen käytännöt ja oppilaiden itseohjautuvan oppimisen tukeminen avoimissa oppimistiloissa
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaista opetusta ja ohjausta avoimissa oppimistiloissa toteutetaan. Avoimilla oppimistiloilla tarkoitettiin tässä tutkimuksessa monimuotoisia ja muunneltavia oppimistiloja, joissa toimi yhdessä oppimistilassa kaksi perusopetusryhmää. Kiinnostuksen kohteena olivat erityisesti oppilaiden itseohjautuvan oppimisen ja työskentelyn piirteet ja opettajan tuki sekä tilanteet, joissa oppilaat työskentelivät itsenäisesti ja tilanteet, joissa oppilaat pyysivät apua oppimistilan aikuisilta. Opettajien haastattelujen kautta tutkimuksessa tarkasteltiin myös opetuksen ja ohjauksen käytäntöjen taustalla olevia pedagogisia näkemyksiä sekä periaatteita. Tutkimusaineisto kerättiin videoimalla yhden alakoulun kahden avoimen oppimistilan oppitunteja yhteensä kuutena eri päivänä ja haastattelemalla oppimistilojen opettajat. Videonauhoituksista valit- tiin aineiston lopulliseen analyysiin kuusi oppituntia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 4 opettajaa, 2 koulunkäynninohjaajaa ja 105 oppilasta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tulokset osoittivat, että avoimissa oppimistiloissa työskentelevien opettajien pedagogisten periaatteiden keskiössä olivat oppilaiden aktiivinen toimijuus ja itseohjautuva oppiminen. Opetuksessa toteutuksessa opettajat hyödynsivät ilmiöpohjaisen ja tutkivan oppimisen menetelmiä. Työskentelytapoina oppimistiloissa käytettiin yksilöllistä, yhteisöllistä sekä opettajajohtoista työskentelyä. Tuloksista ilmeni, että opettajat olivat avoimiin oppimistiloihin siirtyessä kehittäneet omaa opetustoimintaansa vähentämällä opettajajohtoista opetusta ja lisäämällä oppilaiden itseohjautuvaa oppimista edistäviä työtapoja. Tulokset osoittivat, että oppilaiden itseohjautuvan oppimisen taitojen kehittymistä opettajat tukivat antamalla oppilaille vastuuta oppimistilan hyödyntämisestä ja työskentelytapojen valinnasta sekä mahdollistamalla oppimistilanteissa yhteisöllisen oppimisen. Oppimistilanteissa opettajat tukivat oppilaita, kun oppilaat ilmaisivat avuntarvetta, neuvomalla oppilaita johdattelevasti sekä ohjaamalla oppilaiden työskentelyä tarpeen mukaan myös ilman avunpyyntöjä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Työelämään kielitaitoisina ja itseohjautuvina : englannin monimuoto-opetuksen tarkastelua ammattikorkeakoulussa
Siekkinen, Hellä (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2019)Tarkastelen tässä väitöskirjaani (Siekkinen 2017) pohjautuvassa artikkelissa monimuoto-opetuksen käyttöä Jyväskylän ammattikorkeakoulun englannin opetuksessa ja sen mahdollista vaikutusta opiskelijoiden itseohjautuvuuteen ... -
Monimuoto-opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Valtanen, Katja (2010)Tutkimuksen lähtökohtana on konstruktiivinen oppimiskäsitys. Tätä oppimiskäsitystä käytetään nykyisin yleisesti, koska oppija nähdään aktiivisena ja omatoimisena tiedon etsijänä. Nopea tekninen kehitys on mahdollistanut ... -
Opettaja itseohjautuvan oppimisen tukijana : keskustelunanalyyttinen tutkimus erityisopettajan vastauksista oppilaiden avunpyyntövuoroihin matematiikan oppitunneilla
Myllymäki, Heidi (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 9. luokkalaiset oppilaat pyytävät opettajalta apua matematiikan tuntien itsenäisen työskentelyn kontekstissa, miten opettaja vastaa avunpyyntöihin ja miten itseohjautuvan ... -
Opiskelijoiden itseohjautuvan oppimisen valmiudet, etäopiskelukokemukset ja niiden välinen yhteys
Marjala, Heli (2023)Etäopiskelun yksi merkittävimmistä taidoista on itseohjautuva oppiminen. Etäopiskelun lisäksi itseohjautuvan oppimisen taitoja tarvitaan työelämässä ja eteenkin IT-alalla, jossa jatkuva uuden oppiminen on välttämätöntä. ... -
Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
Salmi, Emilia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.