Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorJanhunen, Hanna
dc.date.accessioned2022-12-09T07:28:09Z
dc.date.available2022-12-09T07:28:09Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84250
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitin perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, millaisia traumoja valmistavan opetuksen oppilailla on, miten traumat ja traumatisoituminen näkyvät valmistavan opetuksen luokassa ja minkälaiset tekijät vahvistavat opettajien valmiuksia tukea traumatisoituneita oppilaita. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä ilmiöön liittyvää ymmärrystä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka toteutettiin kesäkuussa 2022. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa, jotka toimivat tai olivat aikaisemmin toimineet perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajina. Aineiston analyysissa hyödynnettiin abduktiivista eli teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat kohdanneensa uransa aikana traumaattisen kokemuksen läpikäyneitä oppilaita. Haastatteluissa kävi ilmi, että valmistavan opetuksen oppilaiden traumat liittyvät vahvasti maasta toiseen muuttoon ja erityisesti pakolaisuuteen. Traumat ja traumatisoituminen näkyvät valmistavan opetuksen oppilailla sosioemotionaalisina ja kognitiivisina haasteina sekä fysiologisena oireiluna. Tulosten mukaan opettajien valmiuksia tukea traumatisoituneita oppilaita valmistavassa opetuksessa vahvistaa tekijät neljällä eri tasolla, jotka ovat opettaja yksilönä, luokka, koulu sekä opetuksen järjestäjä ja valtakunnallinen opetussuunnitelma. Valmiuksia tukevat tekijät voidaan jakaa tasojen lisäksi sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin.fi
dc.format.extent70
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervalmistavan luokan opettaja
dc.titleTrauman kokenut oppilas valmistavassa opetuksessa : valmistavaa luokkaa opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212095510
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysovalmistava opetus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysotraumat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot