Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista
TIIVISTELMÄ
Hukkanen, Sara. 2017. Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 55 sivua.
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää valmistavan luokan oppilaiden integroitumista perusopetuksen ryhmään yhteistoiminnallista oppimista ja kerhotoimintaa hyödyntäen.
Tutkimus on laadullinen toimintatutkimus, joka toteutettiin Yhteisöllisyyttä kouluihin yhteisötaiteen keinoin -hankkeessa. Tutkimuksen tarkoituksena on edistää alakouluikäisten osallisuutta kouluyhteisössään. Tutkimuksen aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin ja kerhonohjaajien (n=4) haastattelujen keinoin. Aineistoa tarkasteltiin teoriaohjaavan analyysin kautta.
Tämän toimintatutkimuksen tulokset osoittivat, että kehollisuudella ja yh- teistoiminnallisella oppimisella oli merkittävä rooli integroitumisen kannalta. Myös aikuisen rooli tilanteiden mahdollistajana ja integraation edistäjänä tuli tässä tutkimuksessa vahvasti esille. Integraatiota hidastavina tekijöinä nähtiin aikuisen rooli spontaanien tilanteiden keskeyttäjänä, yhteisen kielen puuttuminen sekä ajallisesti liian tiukat resurssit.
Tulosten mukaan integroitumista tässä tutkimuksessa voitiin edistää nimenomaan liikunnallisen kerhotoiminnan avulla. Liikunnan merkityksen tunnistaminen valmistavan luokan oppilaiden integroitumiseen liittyvässä prosessissa on merkittävää sen sosiaalisen luonteen vuoksi. Tämän tutkimuksen tulokset voivat toimia ajatusten vahvistajana sekä tietynlaisena mallina integraation edistämisen kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettamisesta
Panula, Tuuli; Parviainen, Aino (2016)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa on jatkuvassa kasvussa. Perusopetukseen valmistava opetus on tärkeä askel maahanmuuttajataustaisen lapsen koulupolun alussa, sillä sen tarkoituksena on antaa ... -
Valmistavan ensimmäisen luokan oppilaan lukujonotaidot
Greijus, Pia; Linna-Horn, Sanna (2019)Maahanmuuttajien määrä kasvaa Suomessa vuosittain, joka näkyy maahanmuuttajaoppilaiden kasvuna perusopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää valmistavan luokan vasta maahan tulleiden oppilaiden lukujonotaitoja ... -
Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Venäläinen, Salla; Laimi, Tanja; Seppälä, Saana; Vuojus, Taneli; Viitala, Mikko; Ahlholm, Maria; Latomaa, Sirkku; Mård-Miettinen, Karita; Nirkkonen, Markku; Huhtanen, Mari; Metsämuuronen, Jari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022)Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja ... -
Maahanmuuttajaoppilaan opettamisen rikkaus ja raskaus : perusopetuksen 1.-6.-luokan luokanopettajien kokemuksia maahanmuuttajaoppilaiden opettamisesta yleisopetuksen luokassa
Jauhiainen, Niina; Luostarinen, Sirpa (2004) -
"...se on semmone mukava ope - mukava ja rento ja pitää hyvin huolta meistä kaikista siellä tunneilla..." : maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia liikunnanopettajista koululiikuntatunneilla
Moisio, Mirva; Peltoniemi, Johannes (2014)Moisio, M & Peltoniemi, J. 2014. ”…se on semmone mukava ope – mukava ja rento ja pitää hyvin huolta meistä kaikista siellä tunneilla…” Maahanmuuttajaoppilaiden kokemuksia liikunnanopettajista koululiikuntatunneilla. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.