Trauman kokenut oppilas valmistavassa opetuksessa : valmistavaa luokkaa opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia
Tässä tutkimuksessa selvitin perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, millaisia traumoja valmistavan opetuksen oppilailla on, miten traumat ja traumatisoituminen näkyvät valmistavan opetuksen luokassa ja minkälaiset tekijät vahvistavat opettajien valmiuksia tukea traumatisoituneita oppilaita. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä ilmiöön liittyvää ymmärrystä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka toteutettiin kesäkuussa 2022. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa, jotka toimivat tai olivat aikaisemmin toimineet perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajina. Aineiston analyysissa hyödynnettiin abduktiivista eli teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat kohdanneensa uransa aikana traumaattisen kokemuksen läpikäyneitä oppilaita. Haastatteluissa kävi ilmi, että valmistavan opetuksen oppilaiden traumat liittyvät vahvasti maasta toiseen muuttoon ja erityisesti pakolaisuuteen. Traumat ja traumatisoituminen näkyvät valmistavan opetuksen oppilailla sosioemotionaalisina ja kognitiivisina haasteina sekä fysiologisena oireiluna. Tulosten mukaan opettajien valmiuksia tukea traumatisoituneita oppilaita valmistavassa opetuksessa vahvistaa tekijät neljällä eri tasolla, jotka ovat opettaja yksilönä, luokka, koulu sekä opetuksen järjestäjä ja valtakunnallinen opetussuunnitelma. Valmiuksia tukevat tekijät voidaan jakaa tasojen lisäksi sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia valmistavan luokan opettamisesta
Panula, Tuuli; Parviainen, Aino (2016)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä suomalaisissa kouluissa on jatkuvassa kasvussa. Perusopetukseen valmistava opetus on tärkeä askel maahanmuuttajataustaisen lapsen koulupolun alussa, sillä sen tarkoituksena on antaa ... -
Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Venäläinen, Salla; Laimi, Tanja; Seppälä, Saana; Vuojus, Taneli; Viitala, Mikko; Ahlholm, Maria; Latomaa, Sirkku; Mård-Miettinen, Karita; Nirkkonen, Markku; Huhtanen, Mari; Metsämuuronen, Jari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022)Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja ... -
Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista
Hukkanen, Sara (2017)TIIVISTELMÄ Hukkanen, Sara. 2017. Koulun kerhotoiminta edistämässä valmistavan luokan oppilaiden integroitumista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 55 sivua. Tutkimuksen ... -
"Joka päivä mä opin suomen kieli silloin, kun mä puhun heidän kanssa" : uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta
Väkevä, Titta (2009)TIIVISTELMÄ Väkevä, T. 2009. ”JOKA PÄIVÄ MÄ OPIN SUOMEN KIELI SILLOIN, KUN MÄ PUHUN HEIDÄN KANSSA” – Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
Oppilaiden omat kielet ja niiden tukeminen peruskoulun valmistavassa opetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä
Seppälä, Sara (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää peruskoulun valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia oppilaiden omien kielten tukemisesta valmistavassa opetuksessa ja kartoittaa käytänteitä tukemiseen liittyen. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.