Trauman kokenut oppilas valmistavassa opetuksessa : valmistavaa luokkaa opettavien opettajien käsityksiä ja kokemuksia
Abstract
Tässä tutkimuksessa selvitin perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, millaisia traumoja valmistavan opetuksen oppilailla on, miten traumat ja traumatisoituminen näkyvät valmistavan opetuksen luokassa ja minkälaiset tekijät vahvistavat opettajien valmiuksia tukea traumatisoituneita oppilaita. Tutkimuksen tarkoitus on lisätä ilmiöön liittyvää ymmärrystä.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, jotka toteutettiin kesäkuussa 2022. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa, jotka toimivat tai olivat aikaisemmin toimineet perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajina. Aineiston analyysissa hyödynnettiin abduktiivista eli teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat kohdanneensa uransa aikana traumaattisen kokemuksen läpikäyneitä oppilaita. Haastatteluissa kävi ilmi, että valmistavan opetuksen oppilaiden traumat liittyvät vahvasti maasta toiseen muuttoon ja erityisesti pakolaisuuteen. Traumat ja traumatisoituminen näkyvät valmistavan opetuksen oppilailla sosioemotionaalisina ja kognitiivisina haasteina sekä fysiologisena oireiluna. Tulosten mukaan opettajien valmiuksia tukea traumatisoituneita oppilaita valmistavassa opetuksessa vahvistaa tekijät neljällä eri tasolla, jotka ovat opettaja yksilönä, luokka, koulu sekä opetuksen järjestäjä ja valtakunnallinen opetussuunnitelma. Valmiuksia tukevat tekijät voidaan jakaa tasojen lisäksi sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212095510Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish