"Joka päivä mä opin suomen kieli silloin, kun mä puhun heidän kanssa" : uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta
TIIVISTELMÄ
Väkevä, T. 2009. ”JOKA PÄIVÄ MÄ OPIN SUOMEN KIELI SILLOIN, KUN MÄ PUHUN HEIDÄN KANSSA” – Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 99 sivua.
Uussuomalaisoppilaat rikastavat kouluympäristöä; keskenään erilaiset kulttuurit ja etnisesti erilaiset lapset ja nuoret tekevät koulusta monikulttuurisen. Kun koulussa yhdistyvät erilaiset maailmankatsomukset ja arvot, on opetushenkilöstö uudenlaisten haasteiden edessä. Integroituessaan yleisopetukseen uussuomalaislapset joutuvat väistämättä kohtaamaan monenlaisia ristiriitoja. Tutkimuksella selvitettiin uussuomalaisnuorten kokemia vaikeuksia heidän integroituessaan peruskouluun.
Seitsemän uussuomalaisnuoren kokemuksia kartoitettiin avoimilla haastatteluilla, jotka nauhoitettiin. Haastatteluaineisto syntyi tutkijan ja haastateltujen vuorovaikutuksena. Nuorten kokemukset ja kirjallisuus kietoutuvat aineiston analyysissa spiraalimaisesti yhteen. Nuorten kokemukset on tuotu esiin suorilla lainauksilla.
Uussuomalaisten nuorten kohtaamat vaikeudet ovat moninaiset. Suomen kieli helpottaa nuoren elämää kokonaisvaltaisesti ja nopeuttaa integroitumista. Kulttuuriset erot vaikuttavat ainakin välillisesti nuoren elämään, kun kodin ja koulun yhteistyö ei ole mutkatonta. Suomalaiset kaverit ovat uussuomalaiselle tärkeitä ja edesauttavat integroitumista. Tutkimuksen mukaan uussuomalaisen on parasta suorittaa oppivelvollisuutensa yleisopetuksen heterogeenisessä luokassa.
Asiasanat: uussuomalainen, maahanmuuttaja, monikulttuurisuus, valmistava opetus, oppilas, opettaja, vertaisoppilas
...
Muu nimeke
Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa
Laitinen, Minna (2016)TIIVISTELMÄ Laitinen, Minna. 2016. Opettajien kokemuksia perusopetukseen valmistavasta opetuksesta turvapaikanhakijaoppilaiden kanssa. Aikuiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden ... -
Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
Abahassine, Sami (2015)Kansainvälistyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset näkyvät luonnollisesti myös kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina työntekijöinä ja kunnan virkamiehinä, kohtaavatkin työssään monia eri ... -
Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Venäläinen, Salla; Laimi, Tanja; Seppälä, Saana; Vuojus, Taneli; Viitala, Mikko; Ahlholm, Maria; Latomaa, Sirkku; Mård-Miettinen, Karita; Nirkkonen, Markku; Huhtanen, Mari; Metsämuuronen, Jari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022)Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja ... -
Valmistavan luokan opettajien kokemuksia koulutuksen merkityksestä työssä pärjäämisessä
Ihalainen, Kati (2018)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut voimakkaasti viime vuosikymmenien aikana. Kasvaneen maahanmuuton seurauksena kouluissa järjestetään yhä enemmän perusopetukseen valmistavaa opetusta maahanmuuttajalapsille ja ... -
”Psykologi, suomen opettaja, matematiikan opettaja… oppaana suomalaiseen kulttuuriin ja kaikkeen” : opettajien ammatillisen identiteetin kehittyminen perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
Ranta, Pauliina; Mustonen, Rita (2020)Perusopetukseen valmistava opetus on yleisopetukseen sekä yhteiskuntaan integroivaa maahanmuuttajaoppilaille järjestettävää opetusta. Se tarjoaa oppilaille tietoja ja taitoja oppiaineista kieleen sekä koulussa olemiseen, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.