University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Joka päivä mä opin suomen kieli silloin, kun mä puhun heidän kanssa" : uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta

Thumbnail
View/Open
539.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Väkevä, Titta
Date
2009
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
TIIVISTELMÄ Väkevä, T. 2009. ”JOKA PÄIVÄ MÄ OPIN SUOMEN KIELI SILLOIN, KUN MÄ PUHUN HEIDÄN KANSSA” – Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos, 99 sivua. Uussuomalaisoppilaat rikastavat kouluympäristöä; keskenään erilaiset kulttuurit ja etnisesti erilaiset lapset ja nuoret tekevät koulusta monikulttuurisen. Kun koulussa yhdistyvät erilaiset maailmankatsomukset ja arvot, on opetushenkilöstö uudenlaisten haasteiden edessä. Integroituessaan yleisopetukseen uussuomalaislapset joutuvat väistämättä kohtaamaan monenlaisia ristiriitoja. Tutkimuksella selvitettiin uussuomalaisnuorten kokemia vaikeuksia heidän integroituessaan peruskouluun. Seitsemän uussuomalaisnuoren kokemuksia kartoitettiin avoimilla haastatteluilla, jotka nauhoitettiin. Haastatteluaineisto syntyi tutkijan ja haastateltujen vuorovaikutuksena. Nuorten kokemukset ja kirjallisuus kietoutuvat aineiston analyysissa spiraalimaisesti yhteen. Nuorten kokemukset on tuotu esiin suorilla lainauksilla. Uussuomalaisten nuorten kohtaamat vaikeudet ovat moninaiset. Suomen kieli helpottaa nuoren elämää kokonaisvaltaisesti ja nopeuttaa integroitumista. Kulttuuriset erot vaikuttavat ainakin välillisesti nuoren elämään, kun kodin ja koulun yhteistyö ei ole mutkatonta. Suomalaiset kaverit ovat uussuomalaiselle tärkeitä ja edesauttavat integroitumista. Tutkimuksen mukaan uussuomalaisen on parasta suorittaa oppivelvollisuutensa yleisopetuksen heterogeenisessä luokassa. Asiasanat: uussuomalainen, maahanmuuttaja, monikulttuurisuus, valmistava opetus, oppilas, opettaja, vertaisoppilas ...
Alternative title
Uussuomalaisten nuorten kokemuksia suomalaiseen peruskouluun integroitumisesta
Keywords
uussuomalainen maahanmuuttaja monikulttuurisuus valmistava opetus oppilas opettaja vertaisoppilas Haastattelututkimus maahanmuuttajat nuoret oppilaat opettajat kulttuurierot sosiaaliset suhteet sopeutuminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005051628

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21550]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre