Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi
Abstract
Tässä raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman kansallisen arvioinnin tuloksia perusopetukseen valmistavan opetuksen ja oppilaan oman äidinkielen opetuksen tilasta ja vaikuttavuudesta. Arviointi kohdistuu erityisesti opetuksen tavoitteiden toteutumiseen ja opetuksen järjestämistapoihin. Lisäksi selvitetään opetusta ja oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä. Arviointi tuottaa tietoa hallituksen Oikeus oppia -kehittämisohjelmaan. Ohjelman tavoitteena on laatia toimenpiteitä, joilla turvataan maahanmuuttotaustaisten lasten ja nuorten oppimisedellytykset ja koulutussiirtymät etenkin koulutuksen nivelvaiheissa. Arviointiin osallistui 73 opetuksen järjestäjää, 163 rehtoria, 308 valmistavan opetuksen opettajaa ja 154 oman äidinkielen opettajaa. Lisäksi järjestettyyn suomen kielen testaukseen osallistui 2 211 valmistavan opetuksen oppilasta. Valmistavaa ja oman äidinkielen opetusta tarjottiin eniten suomenkielisissä kouluissa, kaupunkimaisissa kunnissa ja Etelä-Suomen sekä Länsi- ja Sisä-Suomen AVI-alueilla. Arviointiin osallistuneista opettajista 60 % opetti ensisijaisesti ryhmämuotoisessa ja 40 % integroidusti valmistavassa opetuksessa olevia oppilaita. Valmistavan opetuksen opettajat olivat koulutukseltaan enimmäkseen luokan- tai aineenopettajia, ja oman äidinkielen opettajista lähes puolet oli suorittanut opettajan pedagogiset opinnot Suomessa ja melkein yhtä moni opettajan tutkinnon muussa maassa. Puolet opetuksen järjestäjistä oli määritellyt valmistavan opetuksen opettajille kelpoisuusehdot. Arviointiin osallistuneet oman äidinkielen opettajat opettivat yhteensä 38:aa kieltä 202 koulussa.
Main Authors
Format
Report
Published
2022
Series
Subjects
ISBN
978-952-206-741-8
Publication in research information system
Publisher
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
Original source
https://karvi.fi/publication/valmistavan-opetuksen-ja-oman-aidinkielen-opetuksen-tila-ja-vaikuttavuus/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209144588Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
2342-4176
Language
Finnish
Published in
Julkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
Citation
- Venäläinen, S., Laimi, T., Seppälä, S., Vuojus, T., Viitala, M., Ahlholm, M., Latomaa, S., Mård-Miettinen, K., Nirkkonen, M., Huhtanen, M., & Metsämuuronen, J. (2022). Kielellisiä taitoja ja koulunkäyntivalmiuksia : valmistavan opetuksen ja oman äidinkielen opetuksen tila ja vaikuttavuus -arviointi. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Julkaisut / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 19:2022. https://karvi.fi/publication/valmistavan-opetuksen-ja-oman-aidinkielen-opetuksen-tila-ja-vaikuttavuus/
Copyright© Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2022