dc.contributor.advisor | Valleala, Ulla Maija | |
dc.contributor.advisor | Innanen, Hely | |
dc.contributor.author | Kinnunen, Heljä | |
dc.date.accessioned | 2022-12-09T07:25:53Z | |
dc.date.available | 2022-12-09T07:25:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84249 | |
dc.description.abstract | Tässä kasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa käsitellään vahvuusperustaista
tukea ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnissä. Tutkimuksen tavoitteena on
selvittää, miten luokanopettajat kuvaavat vahvuusperustaista tukea työssään ja
mitä hyötyä he kokevat siitä olevan ADHD-oireisen oppilaan tukemisessa. Tutkimuksessa ollaan myös kiinnostuneita luokanopettajan ja huoltajien välisen yhteistyön merkityksestä ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustaisessa tukemisessa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin haastattelun
avulla. Haastateltavia oli viisi luokanopettajaa ympäri Suomea ja he valikoituivat
tutkimukseen sen perusteella, että heillä oli kokemusta ADHD-oireisista lapsista
ja käytössään vahvuusperustainen tuki työssään. Aineistolähtöinen sisällönanalyysi toimi aineiston analyysimenetelmänä.
Tutkimuksessa olleiden luokanopettajien kokemusten perusteella vahvuusperustaisella tuella ja opettajien ja huoltajien välisellä yhteistyöllä on merkitystä ADHD-oireisen oppilaan koulunkäynnin tukemiseen ja siinä onnistumiseen. Opettajan ja oppilaan kuin myös opettajan ja huoltajien välillä korostettiin
luottamuksellisuutta kaiken lähtökohtana. Erityisesti onnistumisten sanoittaminen positiivisen palautteen avulla, vahvuuksiin tutustuminen ja niiden tunnistaminen itsessä ja muissa koettiin merkittäviksi. Positiivisella ja vahvuuksiin perustuvalla tuella koettiin olevan vaikutusta muun muassa oppilaan itsetunnon
kehitykseen ja motivaatioon koulussa. Tarvitaan myös toimintaympäristöä, jossa
jokainen oppilas tulee yksilönä nähdyksi ja arvostetuksi omana itsenään. | fi |
dc.format.extent | 83 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ADHD-oireinen oppilas | |
dc.subject.other | vahvuusperustainen tuki | |
dc.subject.other | yhteistyö huoltajien kanssa | |
dc.title | ADHD-oireisen oppilaan vahvuusperustainen tuki luokanopettajan kuvailemana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212095509 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.type.okm | G2 | |