Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorJussila, Aapo
dc.date.accessioned2022-12-08T10:23:56Z
dc.date.available2022-12-08T10:23:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84235
dc.description.abstractVideopelien kasvava suosio on tuonut mukanaan erinäisiä muutoksia peliteollisuuteen. Pelejä kehitetään, ostetaan, ja pelataan yhä useammalla tavalla kuin ennen. Pelien elinkaarien lyhentyminen ja pelinkehityksen kallistuminen ovat saaneet pelinkehittäjät kokeilemaan palvelupohjaista mallia, jossa pelejä päivitetään pitkiä aikoja vuosien ajan. Tällainen palvelupohjainen malli voi auttaa useassa osa-alueessa, kuten pelin julkaisuvaiheen riskienhallinnassa, pelaajien sitoutumisessa pitkällä aikavälillä, vaihtoehtoisten ansaintamallien hyödyntämisessä, ja ylipäätään kilpailuedun saavuttamisessa. Tämä tutkielma pyrkii käsitteellistämään päivityspohjaisten pelien keskeisen osan, pelipäivityksen. Tämän aiheen tutkimiseksi suoritettiin viisi teemahaastattelua laadullisena tutkimuksena. Pelaajilta pyrittiin selvittämään mitä asenteita ja mielipiteitä heillä on pelipäivityksiin liittyviin aiheisiin. Vastauksia hyödyntämällä pystyttiin löytämään pelipäivitysten kolme pääkategoriaa, joihin ne voidaan lajitella ja joista jokaisella on omat erityiset piirteensä. Vastauksista koottiin myös muut keskeiset löydökset kuuden kategorian alle: sisältö, hinnoittelu, sosiaalinen, fasilitointi, pitkäaikainen, ja strategia. Yksi esimerkki näistä löydöksistä on kuinka pelaajat saattavat arvioida pelipäivityksen hyödyllisyyttä sen mukaan miten se vastaa tiettyihin perustavanlaatuisiin laatuvaatimuksiin pelin eri osa-alueissa, kuten suorituskyvyssä tai pelattavassa sisällössä.fi
dc.description.abstractThe rising popularity of video games has introduced changes in the game industry. Games are developed, purchased, and played in a wider variety of ways than they used to. Some game developers have responded to the shortened lifespan of games and increased development costs by adopting a service-oriented model where games are updated over long periods of time. Doing so benefits them in a number of ways, such as avoiding the risks of a failed launch, gaining player trust and engagement over time, adopting alternative revenue models, and ultimately gaining competitive advantage. This paper attempts to conceptualize the central piece of service-oriented games, the game update. Insight on this topic is formed by conducting a qualitative study with five semi-structured interviews. Players are asked about their attitudes and opinions on various topics that could explain how game updates are perceived and received in the gaming community. The answers are used to identify three main categories of game updates and their respective unique properties. Then, the main findings and observations are placed under six separate categories: content, pricing, social, facilitation, long-term, and strategy. An example on one of the findings is that players might evaluate game updates based on how well they address certain baseline expectations on various aspects of the game, such as technical performance or playable content.en
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othervideo game updates
dc.subject.othergames-as-a-service
dc.subject.otherupdate strategy
dc.titleConceptualizing video game updates
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212085497
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysopelitutkimus
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysopeliteollisuus
dc.subject.ysopelisuunnittelu
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysogame research
dc.subject.ysogames
dc.subject.ysocomputer games
dc.subject.ysogame industry
dc.subject.ysogame design
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot