Pelimekaniikkojen kehitys Super Mario-pelien välillä
Tässä tutkimuksessa käsitellään erilaisia pelimekaniikkoja kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tarkoituksena on selvittää miten ja miksi videopelimekaniikat ovat kehittyneet vuosien varrella yksinkertaisista toiminnoista monitasoisiin interaktioihin pelaajan, pelihahmon ja pelin eri elementtien välillä. Konkreettisena esimerkkinä tutkimuksessa toimii pääasiassa kaksi Nintendon julkaisemaa Super Mario-pelisarjaan kuuluvaa peliä, joista ensimmäinen on vuoden 1985 Super Mario Bros, ja toinen vuoden 2017 Super Mario Odyssey. Johtopäätöksinä todetaan mekaniikkojen määrän lisääntyneen ja taustalla piileviin syihin kuuluvat teknologian kehittyminen, kulttuuri ja markkinointi. This study covers various game mechanics in the form of a literature review. The purpose is to find out how and why video game mechanics have evolved over the years from simple actions to multi-level interactions between the player, the game character and the different game elements. As a concrete example, the study mainly focuses on two games belonging to Nintendo’s Super Mario series, the first being Super Mario Bros from 1985, and the second being Super Mario Odyssey from 2017. Conclusions show that the number of mechanics have increased and the underlying causes include technological development, culture and marketing.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Praxis of game writing and narrative design: interview material
Poikela, Jasmine (University of Jyväskylä, 2024)Haastatteluaineisto koostuu eurooppalaisten pelikäsikirjoittajien ja narratiivisten suunnittelijoiden (N=10) asiantuntijahaastatteluista. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Aineistonkeruu alkoi 21. ... -
Report please! : a survey on players' perceptions towards the tools for fighting toxic behavior in competitive online multiplayer video games
Pohjanen, Antti (2018)Kilpailullisten nettimoninpelien nopeatempoinen ympäristö saattaa aiheuttaa pelaajissa huonoa käytöstä joko omaa tai vastustajan joukkuetta kohtaan. Tätä niin sanottua "myrkyllistä käytöstä" vastaan on kehitetty pelien ... -
Luovien musiikkipelien parantaminen : musiikinluontipelin kehitysprosessi ja evaluointi
Kukkonen, Eerik (2018)Musiikkipeleistä rytmipelit ovat nousseet selkeästi suurempaan suosioon kuin luovat musiikkipelit, joissa pelaaja voi soittaa ja säveltää musiikkia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin musiikinluontipelin (ML-peli) kehitysprosessia ... -
Conceptualizing video game updates
Jussila, Aapo (2022)Videopelien kasvava suosio on tuonut mukanaan erinäisiä muutoksia peliteollisuuteen. Pelejä kehitetään, ostetaan, ja pelataan yhä useammalla tavalla kuin ennen. Pelien elinkaarien lyhentyminen ja pelinkehityksen kallistuminen ... -
A two-phase systematic literature review on the use of serious games for sustainable environmental education
Ahmadov, Tarlan; Karimov, Ayaz; Durst, Susanne; Saarela, Mirka; Gerstlberger, Wolfgang; Wahl, Mike Franz; Karkkainen, Tommi (Taylor & Francis, 2024)This study explores the landscape of serious games for sustainable environmental education, focusing on game types, theoretical foundations, and pedagogical approaches to provide valuable insights for educators, researchers, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.