Conceptualizing video game updates
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Videopelien kasvava suosio on tuonut mukanaan erinäisiä muutoksia peliteollisuuteen. Pelejä kehitetään, ostetaan, ja pelataan yhä useammalla tavalla kuin ennen. Pelien elinkaarien lyhentyminen ja pelinkehityksen kallistuminen ovat saaneet pelinkehittäjät kokeilemaan palvelupohjaista mallia, jossa pelejä päivitetään pitkiä aikoja vuosien ajan. Tällainen palvelupohjainen malli voi auttaa useassa osa-alueessa, kuten pelin julkaisuvaiheen riskienhallinnassa, pelaajien sitoutumisessa pitkällä aikavälillä, vaihtoehtoisten ansaintamallien hyödyntämisessä, ja ylipäätään kilpailuedun saavuttamisessa. Tämä tutkielma pyrkii käsitteellistämään päivityspohjaisten pelien keskeisen osan, pelipäivityksen. Tämän aiheen tutkimiseksi suoritettiin viisi teemahaastattelua laadullisena tutkimuksena. Pelaajilta pyrittiin selvittämään mitä asenteita ja mielipiteitä heillä on pelipäivityksiin liittyviin aiheisiin. Vastauksia hyödyntämällä pystyttiin löytämään pelipäivitysten kolme pääkategoriaa, joihin ne voidaan lajitella ja joista jokaisella on omat erityiset piirteensä. Vastauksista koottiin myös muut keskeiset löydökset kuuden kategorian alle: sisältö, hinnoittelu, sosiaalinen, fasilitointi, pitkäaikainen, ja strategia. Yksi esimerkki näistä löydöksistä on kuinka pelaajat saattavat arvioida pelipäivityksen hyödyllisyyttä sen mukaan miten se vastaa tiettyihin perustavanlaatuisiin laatuvaatimuksiin pelin eri osa-alueissa, kuten suorituskyvyssä tai pelattavassa sisällössä.
...
The rising popularity of video games has introduced changes in the game industry. Games are developed, purchased, and played in a wider variety of ways than they used to. Some game developers have responded to the shortened lifespan of games and increased development costs by adopting a service-oriented model where games are updated over long periods of time. Doing so benefits them in a number of ways, such as avoiding the risks of a failed launch, gaining player trust and engagement over time, adopting alternative revenue models, and ultimately gaining competitive advantage. This paper attempts to conceptualize the central piece of service-oriented games, the game update. Insight on this topic is formed by conducting a qualitative study with five semi-structured interviews. Players are asked about their attitudes and opinions on various topics that could explain how game updates are perceived and received in the gaming community. The answers are used to identify three main categories of game updates and their respective unique properties. Then, the main findings and observations are placed under six separate categories: content, pricing, social, facilitation, long-term, and strategy. An example on one of the findings is that players might evaluate game updates based on how well they address certain baseline expectations on various aspects of the game, such as technical performance or playable content.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelimekaniikkojen kehitys Super Mario-pelien välillä
Lauri, Tiina (2018)Tässä tutkimuksessa käsitellään erilaisia pelimekaniikkoja kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tarkoituksena on selvittää miten ja miksi videopelimekaniikat ovat kehittyneet vuosien varrella yksinkertaisista toiminnoista ... -
Praxis of game writing and narrative design: interview material
Poikela, Jasmine (University of Jyväskylä, 2024)Haastatteluaineisto koostuu eurooppalaisten pelikäsikirjoittajien ja narratiivisten suunnittelijoiden (N=10) asiantuntijahaastatteluista. Aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Aineistonkeruu alkoi 21. ... -
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
GAMEHIGHED Initial Report : Output 1: Initial Research & Analysis Report. Higher-ed Programmes for Careers in Game Design & Development (2019–2022)
Çatak, Güven; Bostan, Barbaros; Aker, Çakır; Akan, Ecehan; Gemrot, Jakub; Kolek, Lukáš; Barák, Pavel; Jehličková, Lucie; Arjoranta, Jonne; Karhulahti, Matti; Koskimaa, Raine; Lakanen, Antti-Jussi; Varsaluoma, Jukka; Välisalo, Tanja; Mochocki, Michał; Chmielewski, Krzysztof; Schreiber, Paweł (Kazimierz Wielki University, 2020) -
Quality in videogames : good design practices
Pylkkönen, Taneli (2019)Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.