University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Conceptualizing video game updates

Thumbnail
View/Open
555.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jussila, Aapo
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopelien kasvava suosio on tuonut mukanaan erinäisiä muutoksia peliteollisuuteen. Pelejä kehitetään, ostetaan, ja pelataan yhä useammalla tavalla kuin ennen. Pelien elinkaarien lyhentyminen ja pelinkehityksen kallistuminen ovat saaneet pelinkehittäjät kokeilemaan palvelupohjaista mallia, jossa pelejä päivitetään pitkiä aikoja vuosien ajan. Tällainen palvelupohjainen malli voi auttaa useassa osa-alueessa, kuten pelin julkaisuvaiheen riskienhallinnassa, pelaajien sitoutumisessa pitkällä aikavälillä, vaihtoehtoisten ansaintamallien hyödyntämisessä, ja ylipäätään kilpailuedun saavuttamisessa. Tämä tutkielma pyrkii käsitteellistämään päivityspohjaisten pelien keskeisen osan, pelipäivityksen. Tämän aiheen tutkimiseksi suoritettiin viisi teemahaastattelua laadullisena tutkimuksena. Pelaajilta pyrittiin selvittämään mitä asenteita ja mielipiteitä heillä on pelipäivityksiin liittyviin aiheisiin. Vastauksia hyödyntämällä pystyttiin löytämään pelipäivitysten kolme pääkategoriaa, joihin ne voidaan lajitella ja joista jokaisella on omat erityiset piirteensä. Vastauksista koottiin myös muut keskeiset löydökset kuuden kategorian alle: sisältö, hinnoittelu, sosiaalinen, fasilitointi, pitkäaikainen, ja strategia. Yksi esimerkki näistä löydöksistä on kuinka pelaajat saattavat arvioida pelipäivityksen hyödyllisyyttä sen mukaan miten se vastaa tiettyihin perustavanlaatuisiin laatuvaatimuksiin pelin eri osa-alueissa, kuten suorituskyvyssä tai pelattavassa sisällössä. ...
 
The rising popularity of video games has introduced changes in the game industry. Games are developed, purchased, and played in a wider variety of ways than they used to. Some game developers have responded to the shortened lifespan of games and increased development costs by adopting a service-oriented model where games are updated over long periods of time. Doing so benefits them in a number of ways, such as avoiding the risks of a failed launch, gaining player trust and engagement over time, adopting alternative revenue models, and ultimately gaining competitive advantage. This paper attempts to conceptualize the central piece of service-oriented games, the game update. Insight on this topic is formed by conducting a qualitative study with five semi-structured interviews. Players are asked about their attitudes and opinions on various topics that could explain how game updates are perceived and received in the gaming community. The answers are used to identify three main categories of game updates and their respective unique properties. Then, the main findings and observations are placed under six separate categories: content, pricing, social, facilitation, long-term, and strategy. An example on one of the findings is that players might evaluate game updates based on how well they address certain baseline expectations on various aspects of the game, such as technical performance or playable content. ...
 
Keywords
video game updates games-as-a-service update strategy videopelit pelitutkimus pelit tietokonepelit peliteollisuus pelisuunnittelu video games game research games computer games game industry game design
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212085497

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Pelimekaniikkojen kehitys Super Mario-pelien välillä 

    Lauri, Tiina (2018)
    Tässä tutkimuksessa käsitellään erilaisia pelimekaniikkoja kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tarkoituksena on selvittää miten ja miksi videopelimekaniikat ovat kehittyneet vuosien varrella yksinkertaisista toiminnoista ...
  • Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations 

    Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)
    We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ...
  • GAMEHIGHED Initial Report : Output 1: Initial Research & Analysis Report. Higher-ed Programmes for Careers in Game Design & Development (2019–2022) 

    Çatak, Güven; Bostan, Barbaros; Aker, Çakır; Akan, Ecehan; Gemrot, Jakub; Kolek, Lukáš; Barák, Pavel; Jehličková, Lucie; Arjoranta, Jonne; Karhulahti, Matti; Koskimaa, Raine; Lakanen, Antti-Jussi; Varsaluoma, Jukka; Välisalo, Tanja; Mochocki, Michał; Chmielewski, Krzysztof; Schreiber, Paweł (Kazimierz Wielki University, 2020)
  • Quality in videogames : good design practices 

    Pylkkönen, Taneli (2019)
    Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. ...
  • The unknown player : accommodation behaviour in real-time strategy gaming communities 

    Müller-Braune, Frederic (2018)
    Playing computer games is a hobby shared by many people of different national and cultural backgrounds worldwide. Therefore, it fits well as a testing ground for intercultural communication theory. This qualitative study ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre