Conceptualizing video game updates
Abstract
Videopelien kasvava suosio on tuonut mukanaan erinäisiä muutoksia peliteollisuuteen. Pelejä kehitetään, ostetaan, ja pelataan yhä useammalla tavalla kuin ennen. Pelien elinkaarien lyhentyminen ja pelinkehityksen kallistuminen ovat saaneet pelinkehittäjät kokeilemaan palvelupohjaista mallia, jossa pelejä päivitetään pitkiä aikoja vuosien ajan. Tällainen palvelupohjainen malli voi auttaa useassa osa-alueessa, kuten pelin julkaisuvaiheen riskienhallinnassa, pelaajien sitoutumisessa pitkällä aikavälillä, vaihtoehtoisten ansaintamallien hyödyntämisessä, ja ylipäätään kilpailuedun saavuttamisessa. Tämä tutkielma pyrkii käsitteellistämään päivityspohjaisten pelien keskeisen osan, pelipäivityksen. Tämän aiheen tutkimiseksi suoritettiin viisi teemahaastattelua laadullisena tutkimuksena. Pelaajilta pyrittiin selvittämään mitä asenteita ja mielipiteitä heillä on pelipäivityksiin liittyviin aiheisiin. Vastauksia hyödyntämällä pystyttiin löytämään pelipäivitysten kolme pääkategoriaa, joihin ne voidaan lajitella ja joista jokaisella on omat erityiset piirteensä. Vastauksista koottiin myös muut keskeiset löydökset kuuden kategorian alle: sisältö, hinnoittelu, sosiaalinen, fasilitointi, pitkäaikainen, ja strategia. Yksi esimerkki näistä löydöksistä on kuinka pelaajat saattavat arvioida pelipäivityksen hyödyllisyyttä sen mukaan miten se vastaa tiettyihin perustavanlaatuisiin laatuvaatimuksiin pelin eri osa-alueissa, kuten suorituskyvyssä tai pelattavassa sisällössä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212085497Use this for linking
Language
English