University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kolmiportainen tuki - säästöä inkluusion varjolla? : luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön

Thumbnail
View/Open
996.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tuomioja, Petri
Date
2014
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tuomioja, P. Kolmiportainen tuki- säästöä inkluusion varjolla. Luokanopettaji-en käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 81 s. Kolmiportainen tuki muutti kouluissa oppilaille annettavan oppimisen, kasvun ja koulunkäynnin tuen muotoja olennaisesti vuoden 2011 alusta, jolloin laki perusopetuslain muutoksesta astui voimaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisena opetushenkilökunta näkee kolmiportaisen tuen hengen ja sen toteutumisen käytännössä. Tämän tutkimuksen aineisto on peräisin Opetusalan Ammattijärjestön (OAJ) teettämästä kyselystä syksyltä 2012, jolloin uutta lakia oppilaan tuesta oli nou-datettu hieman yli vuoden ajan. OAJ:n kyselyyn vastasi satunnaisotannalla noin 900 opettajaa. OAJ laati kyselyn pohjalta selvityksen, jossa keskityttiin lä-hinnä aineiston määrälliseen analyysiin. Tässä tutkimuksessa keskityttiin pel-kästään 289 suomenkielisen luokanopettajan vastausten tulkintaa ja tutkimiseen. OAJ:n kysely koostui kaikkiaan 47 pääosin määrällisestä kysy-myksestä, mutta tässä tutkimuksessa keskityttiin kahteen avoimeen kysymyk-seen ja niiden vastauksiin. Nämä kaksi kysymystä koskivat lakimuutoksen myötä opettajan työssä tapahtuneita myönteisiä tai kielteisiä asioita. Vastauksia näihin kahteen kysymykseen kertyi 299 siten, että myönteisiä asioita kirjasi 128 luokanopettajaa, ja kielteisiä asioita 171 luokanopettajaa. Tutkimusotteena käytettiin fenomenografiaa, joka pyrkii löytämään käsitysten koko kirjon pyrkien näin selvittämään, millaisia erilaisia käsityksiä tutkitta-vana olevasta ilmiöstä on olemassa. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisena lakimuutos näyttäytyy luokanopettajien näkökulmas-ta? Luokanopettajien käsitysten mukaan muutokset ovat olleet pääosin negatiivisia ja näkyvät käytännössä opettajan ja oppilaan aseman heikentymisenä, järjestelmän epäselvyytenä sekä tiukentuneina resursseina. Toisaalta myös positiivisia muutoksia nähtiin tapahtuneen parantuneena yhteistyönä, suunnitteluna sekä kasvaneina resursseina. Kolmiportaista tukea tulee edelleen kehittää ja sen käyttö säästötoimena tulisi lopettaa. Opettajien koulutusta tulisi kehittää siten, että opettajien taidot ja into yhteistyöhön ja inkluusion toteuttamiseen käytännössä mahdollistuisivat. ...
Alternative title
Luokanopettajien käsityksiä lakimuutoksen 642/2010 vaikutuksista oppilaiden saamaan tukeen ja opettajien työhön
Keywords
kolmiportainen tuki Fenomenografia koulu inkluusio opettajat oppilaat erityisopetus opetus oppivelvollisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409162805

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen 

    Salonen, Anna (2023)
    Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen ...
  • Luokanopettajien ja rehtoreiden käsityksiä kolmiportaisen tuen toteutumisesta ja vaikutuksista 

    Flink, Leena; Poropudas, Tanja (2013)
  • Induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä 

    Virkki, Antti (2022)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opetusuransa alkutaipaleella olevien induktiovaiheen aineenopettajien käsityksiä inkluusiosta ja oppilaiden yksilöllisyydestä. Lisäksi selvitettiin millaisia rajoitteita ja ...
  • Opettajien ja oppilaiden käsityksiä kolmiportaisesta tuesta 

    Tiainen, Vilma; Härmä, Anna (2021)
    Pro gradu -tutkielmamme tutkittavaksi ilmiöksi valitsimme opettajien ja oppilaiden käsitykset kolmiportaisesta tuesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien ja oppilaiden käsitysten avulla, miten tuki käytännössä ...
  • Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon 

    Rantalainen, Pauliina (2018)
    Oppimiseen ja koulunkäyntiinsä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta järjestetään nykyään yhä enemmän inklusiivisesti yleisopetuksen luokissa. Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin opettajien asenteita ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre