dc.contributor.author | Virtanen, Päivi | |
dc.contributor.author | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.author | Lappalainen, Kristiina | |
dc.contributor.author | Laine, Anu | |
dc.date.accessioned | 2022-11-16T07:27:15Z | |
dc.date.available | 2022-11-16T07:27:15Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Virtanen, P., Metsäpelto, R.-L., Lappalainen, K., & Laine, A. (2022). Opiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(3), 259-272. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.120239" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.120239</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_147354481 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83929 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tarkastelemme ensimmäisen vuoden opettajaopiskelijoiden osaamisalueita eli akateemista minäpystyvyyttä, moninaisuuden hyväksymiseen liittyvää osaamista ja tunne- ja syväprosessointitaitoja sekä edellä mainittujen alueiden itsearvioidun osaamisen yhteyttä valintakokeen tuloksiin. Tutkimuksen opiskelijat (N=394) oli valittu opiskelemaan Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen yhteistyönä toteuttamassa opiskelijavalinnassa luokanopettajan, erityisopettajan tai varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksiin vuonna 2019. Tutkimustulosten mukaan opiskelijat arvioivat taitonsa osaamisalueilla vahvoiksi tai melko vahvoiksi. Tutkimukseemme osallistuneista opiskelijoista erottui kolme osaamisalueiden suhteen toisistaan eroavaa alaryhmää, jotka erosivat myös opiskelijavalintavaiheen menestyksessä ja koulutusohjelmittain. Tutkimuksemme osoittaa, että kaksivaiheisessa yhteisvalinnassa opettajaopintoihin valikoituu pääasiassa opiskelijoita, joilla on opettajan vaativassa työssä tarvittavan osaamisen kehittymistä tukevia monipuolisia taitoja. Tutkimuksemme tulokset tukevat kaksivaiheisen yhteisvalinnan käyttöä kasvatusalan valinnoissa mutta osoittavat tarpeen tutkia valintamenettelyä edelleen. | fi |
dc.description.abstract | In this article, we examine the competences of firstyear preservice teachers by investigating their academic selfefficacy beliefs, acceptance of diversity as well as their emotional and deep processing strategies. The participants (N=394) were preservice student teachers in class, special, and early childhood education programs who took part in the 2019 student selection. The selections were carried out in collaboration between the universities of Helsinki and Eastern Finland. The results indicated that the students selfrated their competences as strong or fairly strong. We found three different competency clusters among the preservice teachers, which also differed in the student selection phase success and between the study programs. Our study shows that the twophase student selection can differentiate students who have diverse competencies needed to develop skills which are necessary in a teacher’s demanding profession. Our study confirms the usability of the twophase joint application in the selection process for the educational sector, but also shows the need for researching further the student selection procedure. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/kasvatus/article/view/120239 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Opiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202211165224 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Opettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus) | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatuspsykologia | en |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education) | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 259-272 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 53 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | minäpystyvyys | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.subject.yso | yhteisvalinta | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | taidot | |
dc.subject.yso | opiskelijavalinnat | |
dc.subject.yso | valikoituminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p39320 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10895 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4432 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5798 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4435 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16306 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.120239 | |
dc.type.okm | A1 | |