Opiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla
Virtanen, P., Metsäpelto, R.-L., Lappalainen, K., & Laine, A. (2022). Opiskelijavalintojen yhteys itsearvioituun osaamiseen varhaiskasvatuksen opettajaksi, luokanopettajaksi ja erityisopettajaksi opiskelevilla. Kasvatus, 53(3), 259-272. https://doi.org/10.33348/kvt.120239
Published in
KasvatusDate
2022Discipline
KasvatuspsykologiaOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)KasvatuspsykologiaTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)Copyright
© Kirjoittajat 2022
Tässä artikkelissa tarkastelemme ensimmäisen vuoden opettajaopiskelijoiden osaamisalueita eli akateemista minäpystyvyyttä, moninaisuuden hyväksymiseen liittyvää osaamista ja tunne- ja syväprosessointitaitoja sekä edellä mainittujen alueiden itsearvioidun osaamisen yhteyttä valintakokeen tuloksiin. Tutkimuksen opiskelijat (N=394) oli valittu opiskelemaan Helsingin ja Itä-Suomen yliopistojen yhteistyönä toteuttamassa opiskelijavalinnassa luokanopettajan, erityisopettajan tai varhaiskasvatuksen opettajan koulutuksiin vuonna 2019. Tutkimustulosten mukaan opiskelijat arvioivat taitonsa osaamisalueilla vahvoiksi tai melko vahvoiksi. Tutkimukseemme osallistuneista opiskelijoista erottui kolme osaamisalueiden suhteen toisistaan eroavaa alaryhmää, jotka erosivat myös opiskelijavalintavaiheen menestyksessä ja koulutusohjelmittain. Tutkimuksemme osoittaa, että kaksivaiheisessa yhteisvalinnassa opettajaopintoihin valikoituu pääasiassa opiskelijoita, joilla on opettajan vaativassa työssä tarvittavan osaamisen kehittymistä tukevia monipuolisia taitoja. Tutkimuksemme tulokset tukevat kaksivaiheisen yhteisvalinnan käyttöä kasvatusalan valinnoissa mutta osoittavat tarpeen tutkia valintamenettelyä edelleen.
...
In this article, we examine the competences of firstyear preservice teachers by investigating their academic selfefficacy beliefs, acceptance of diversity as well as their emotional and deep processing strategies. The participants (N=394) were preservice student teachers in class, special, and early childhood education programs who took part in the 2019 student selection. The selections were carried out in collaboration between the universities of Helsinki and Eastern Finland. The results indicated that the students selfrated their competences as strong or fairly strong. We found three different competency clusters among the preservice teachers, which also differed in the student selection phase success and between the study programs. Our study shows that the twophase student selection can differentiate students who have diverse competencies needed to develop skills which are necessary in a teacher’s demanding profession. Our study confirms the usability of the twophase joint application in the selection process for the educational sector, but also shows the need for researching further the student selection procedure.
...
Publisher
Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Original source
https://journal.fi/kasvatus/article/view/120239Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/147354481
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta
Kantonen, Kati (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, ... -
Ikääntyneiden henkilöiden kognitiivisen toimintakyvyn yhteys itsearvioituun ICT-osaamiseen
Latikka, Irma (2019)Arkemme digitalisoituu. Kodeissamme on yhä enemmän digitaalisia laitteita ja yhteydenpito muihin ihmisiin ja palveluihin tapahtuu usein sähköisten kanavien avulla. Ikääntyvä väestömme tulee muodostamaan yhä suuremman osan ... -
Korkeakouluopiskelijoiden geneeristen taitojen arviointi : Kappas!-hankkeen tuloksia
Ursin, Jani; Hyytinen, Heidi; Silvennoinen, Kaisa; Palonen, Maarit; Kleemola, Katri; Toom, Auli; Nissinen, Kari (Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tasolla korkeakoulututkintoa suorittavien opiskelijoiden geneeriset taidot ovat, mitkä tekijät ovat yhteydessä geneeristen taitojen tasoon ja missä määrin geneeriset taidot ... -
Oppijan ja opettajan oikeus digitaaliseen osaamiseen : digitaalisen polarisaation uhkakuvista tasa-arvoiseen osaamisen kehittämiseen
Näykki, Piia; Ahlström, Emilia; Manu, Mari; Penttinen, Silja; Nousiainen, Tuula (Niilo Mäki Instituutti, 2023)Tämän narratiivisen katsausartikkelin tavoitteena on osallistua keskusteluun digitaalisesta polarisaatiosta ja tuoda esiin näkökulmia oppilaiden ja opettajien digitaalisesta osaamisesta ja osaamisen kehittämisestä. ... -
Avaimet osaamiseen ja tulevaisuuteen : selvitys maahanmuuttajataustaisten nuorten osaamisesta ja siihen liittyvistä taustatekijöistä PISA 2012 -tutkimuksessa
Harju-Luukkainen, Heidi; Nissinen, Kari; Sulkunen, Sari; Suni, Minna; Vettenranta, Jouni (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014)