Miksi yläkoululainen on poissa koulusta? : integroiva kirjallisuuskatsaus koulupoissaolotyyppeihin liittyvistä yksilö- ja ympäristötekijöistä
Pelkonen, J., Kiuru, N., & Virtanen, T. (2022). Miksi yläkoululainen on poissa koulusta? : integroiva kirjallisuuskatsaus koulupoissaolotyyppeihin liittyvistä yksilö- ja ympäristötekijöistä. Kasvatus, 53(3), 287-303. https://doi.org/10.33348/kvt.120236
Published in
KasvatusDate
2022Copyright
© Kirjoittajat, 2022
Tämän integroivan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kartoittaa koulupoissaolotyyppeihin (koulukieltäytyminen, pinnaaminen, ensisijaisesti huoltajalähtöinen poissaolo, ensisijaisesti koululähtöinen poissaolo) liittyviä yksilö- ja ympäristötekijöitä (vanhemmuus ja perhe, vertaiset, koulu, yhteisö ja yhteiskunta). Tutkimuksen kohderyhmänä on yläkouluikäiset nuoret. Tutkimusaineisto haettiin ERIC, PsycInfo ja Web of Science -tietokannoista, ja lopulliseen katsaukseen valittiin 53 artikkelia. Integroiva kirjallisuuskatsaus osoitti, että pinnaamista tutkittiin eniten (68 % tutkimuksista), ensisijaisesti koululähtöistä poissaoloa toiseksi eniten (16 %), koulukieltäytymistä kolmanneksi eniten (14 %) ja ensisijaisesti huoltajalähtöistä poissaoloa vähiten (2 %). Koulupoissaolotyyppeihin liitettiin useita yksilö- ja ympäristötekijöitä. Yksilötekijöistä mielenterveysongelmat ja ympäristötekijöistä vanhempien vähäinen tuki, kiusatuksi joutuminen ja kouluilmapiiriongelmat yhdistettiin niin koulukieltäytymiseen, pinnaamiseen kuin ensisijaisesti koululähtöiseen poissaoloon.
...
The aim of this integrative literature review is to identify individual (such as mental health, learning difficulties) and contextual factors (such as parenthood, school) that relate to lower secondary school students’ school attendance problems (SAP) types (school refusal, truancy, school withdrawal, school exclusion). Relevant studies were retrieved from the ERIC, PsycInfo and Web of Science databases, and 53 articles were selected for the review. Truancy was the most studied SAP type (68 % of studies), followed by school exclusion (16 %) and school refusal (14 %). School withdrawal was the least studied (2 %) SAP type. Several individual and contextual factors were associated with the SAP types. Of the individual factors mental health problems and of the contextual factors low parental support, being bullied and school climate problems were associated with school refusal, truancy, and school exclusion.
...
Publisher
Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Original source
https://journal.fi/kasvatus/article/view/120236Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/147355325
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The role of adolescents' peer groups in the school context
Kiuru, Noona (University of Jyväskylä, 2008)Nuoruusvuosina ikätovereiden merkitys kasvaa ja ikätoverisuhteet muuttuvat aikaisempaa läheisemmiksi. Nuorilla on erityinen huoli siitä, mitä muut ihmiset itsestä ajattelevat. He alkavat myös yhä enemmän ajatella ... -
Nuorten koulussa kokeman sosiaalisen tuen yhteys subjektiiviseen sosiaaliseen asemaan ja liikkumiseen
Rajala, Katja; Itkonen, Hannu; Kankaanpää, Anna; Kämppi, Katariina; Laine, Kaarlo (Nuorisotutkimusseura, 2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten kouluyhteisössä syntyvien kokemusten ja liikkumisen välisiä yhteyksiä. Kokemuksellisuutta tarkastellaan nuorten kokeman sosiaalisen tuen sekä subjektiivisen sosiaalisen aseman ... -
Kouluakäymättömät nuoret : kirjallisuuskatsaus koulupudokkuuden erityispiirteistä
Kiri, Tiina (2022)Tämä tutkielma käsittelee kouluakäymättömyyteen liittyviä erityispiirteitä peruskoulussa ja toisella asteella. Tutkimus on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu 13 tutkimuksesta. Teemaa ... -
Forms of Bullying and Associations Between School Perceptions and Being Bullied Among Finnish Secondary School Students Aged 13 and 15
Markkanen, Ilona; Välimaa, Raili; Kannas, Lasse (Springer, 2021)The study aimed to examine the extent to which Finnish secondary school students experience bullying, how they are bullied, and whether being bullied is associated with school perceptions. The analyses were based on data ... -
Perhetekijöiden merkitys lapsen koulupolun muodostumisessa
Huuhtanen, Ada (2024)Tutkimuksessa tutkin perhetekijöiden merkitystä lapsen koulupolun muodostumisessa. Perhetekijöillä on moninainen vaikutus lapsen koulupolkuun. Sosioekonomiset perhetekijät ovat yhteydessä oppimiseen ja oppimistuloksiin, ...