Nuorten koulussa kokeman sosiaalisen tuen yhteys subjektiiviseen sosiaaliseen asemaan ja liikkumiseen
Rajala, K., Itkonen, H., Kankaanpää, A., Kämppi, K., & Laine, K. (2021). Nuorten koulussa kokeman sosiaalisen tuen yhteys subjektiiviseen sosiaaliseen asemaan ja liikkumiseen. Nuorisotutkimus, 39(1), 54-68. https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/121392
Julkaistu sarjassa
NuorisotutkimusPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Nuorisotutkimusseura
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten kouluyhteisössä syntyvien kokemusten ja liikkumisen välisiä yhteyksiä. Kokemuksellisuutta tarkastellaan nuorten kokeman sosiaalisen tuen sekä subjektiivisen sosiaalisen aseman näkökulmista. Sosiaalinen tuki koostuu yläkoululaisten kokemuksista opettajan ja oppilaan välisistä suhteista, oppilaiden keskinäisistä suhteista sekä vanhemmilta saadusta tuesta. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisenä kyselynä keväällä 2015, ja tutkimukseen osallistui 2 026 yläkoululaista. Nuoret jaettiin kuuteen ryhmään sen mukaan, millaista sosiaalista tukea he kokivat saavansa. Vahvaksi koettu tuki yhdistyi korkeammaksi koettuun sosiaaliseen asemaan koulussa. Vanhemmilta saatu tuki oli suoraan yhteydessä nuorten liikkumiseen. Luokkakavereiden tuki oli yhteydessä nuorten liikkumiseen koulussa koetun subjektiivisen sosiaalisen aseman kautta. Kokemus opettajilta saadusta tuesta ei ollut yhteydessä liikkumiseen. Kouluun liittyvissä sosiaalisissa verkostoissa muodostuvat erilaiset subjektiiviset kokemukset ovat yhteydessä nuorten liikkumiseen, ja ne tulisikin huomioida jatkossa nykyistä paremmin pohdittaessa nuorten liikkumisen lisäämisen mahdollisuuksia. Koululla on mahdollisuuksia tasoittaa perhetaustasta kumpuavia eroja nuorten liikkumisessa omilla toimenpiteillään. Toimenpiteissä pitäisi korostaa koulun henkilökunnan roolin sijaan nykyistä voimakkaammin nuorten vertaissuhteita.
...
This study examines the associations between adolescents’ physical activity and their experiences in the school community. The experiences considered here are subjective social status at school and social support, which in this study consists of teacher-student relationships, student-to-student relationships, and support from parents. The data were collected via a survey in spring 2015, in which 2,026 adolescents participated. The adolescents were divided into six groups according to the type of social support they felt they would receive. Strong social support was positively associated with subjective social status at school. Support from parents, but not from teachers, was associated with physical activity. Support from classmates was associated with physical activity through the subjective social status at school. These experiences should be taken into account when considering the possibilities of increasing adolescents’ physical activity. School-based interventios shoud place greater emphasis on peer relations rather than on the role of school staff.
...
Julkaisija
NuorisotutkimusseuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0886Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/121392Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/52578687
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3136]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kaverisuhteet ja sosiaalinen asema koulussa määrittävät nuorten liikkumista
Rajala, Katja (Liikunnan ja terveystiedon opettajat, 2021)Yläkoulun kaverisuhteet ovat nuorille tärkeitä, ja ne vaikuttavat monin tavoin nuorten toimintaan. Kaverisuhteissa syntyvät kokemukset ovat yhteydessä myös nuorten liikkumiseen. Ne ohjaavat esimerkiksi sitä, mitä nuoret ... -
Vanhempien, kavereiden, liikunnanopettajan sekä valmentajan sosiaalisen tuen yhteys lasten ja nuorten liikkumismotivaatioon
Ahopelto, Tuukka; Hämäläinen, Jesse (2022)Liitu-tutkimuksen (2019) mukaan liikuntasuositusten mukaisesti liikkuvia 7–15-vuotiaita oli keväällä 2018 enään reilu kolmannes tutkittavista. Osa lapsista ja nuorista on vaarassa syrjäytyä kokonaan liikunnasta. Motivaatio ... -
Predicting school students’ physical activity intentions in leisure-time and school recess contexts : testing an integrated model based on self-determination theory and theory of planned behavior
Pasi, Heidi; Lintunen, Taru; Leskinen, Esko; Hagger, Martin S. (Public Library of Science (PLoS), 2021)Background Identifying psychological correlates of children’s physical activity intentions may signpost potentially modifiable targets for interventions aimed at promoting physical activity participation. School recess ... -
Associations of subjective social status with accelerometer-based physical activity and sedentary time among adolescents
Rajala, Katri; Kankaanpää, Anna; Laine, Kaarlo; Itkonen, Hannu; Goodman, Elizabeth; Tammelin, Tuija (Routledge, 2019) -
Vanhempien ja kavereiden tuen yhteys nuoruusiän fyysiseen aktiivisuuteen
Palomäki, Sanna; Huotari, Pertti; Kokko, Sami (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017)Nuorten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekijöiden tunteminen on perusteltua paitsi nuoruusiän terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseksi niin myös yleisemmin kansanterveydellisistä syistä. Tutkimusten mukaan sekä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.