Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPelkonen, Jenni
dc.contributor.authorKiuru, Noona
dc.contributor.authorVirtanen, Tuomo
dc.date.accessioned2022-11-16T05:51:33Z
dc.date.available2022-11-16T05:51:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPelkonen, J., Kiuru, N., & Virtanen, T. (2022). Miksi yläkoululainen on poissa koulusta? : integroiva kirjallisuuskatsaus koulupoissaolotyyppeihin liittyvistä yksilö- ja ympäristötekijöistä. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(3), 287-303. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.120236" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.120236</a>
dc.identifier.otherCONVID_147355325
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83922
dc.description.abstractTämän integroivan kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on kartoittaa koulupoissaolotyyppeihin (koulukieltäytyminen, pinnaaminen, ensisijaisesti huoltajalähtöinen poissaolo, ensisijaisesti koululähtöinen poissaolo) liittyviä yksilö- ja ympäristötekijöitä (vanhemmuus ja perhe, vertaiset, koulu, yhteisö ja yhteiskunta). Tutkimuksen kohderyhmänä on yläkouluikäiset nuoret. Tutkimusaineisto haettiin ERIC, PsycInfo ja Web of Science -tietokannoista, ja lopulliseen katsaukseen valittiin 53 artikkelia. Integroiva kirjallisuuskatsaus osoitti, että pinnaamista tutkittiin eniten (68 % tutkimuksista), ensisijaisesti koululähtöistä poissaoloa toiseksi eniten (16 %), koulukieltäytymistä kolmanneksi eniten (14 %) ja ensisijaisesti huoltajalähtöistä poissaoloa vähiten (2 %). Koulupoissaolotyyppeihin liitettiin useita yksilö- ja ympäristötekijöitä. Yksilötekijöistä mielenterveysongelmat ja ympäristötekijöistä vanhempien vähäinen tuki, kiusatuksi joutuminen ja kouluilmapiiriongelmat yhdistettiin niin koulukieltäytymiseen, pinnaamiseen kuin ensisijaisesti koululähtöiseen poissaoloon.fi
dc.description.abstractThe aim of this integrative literature review is to identify individual (such as mental health, learning difficulties) and contextual factors (such as parenthood, school) that relate to lower secondary school students’ school attendance problems (SAP) types (school refusal, truancy, school withdrawal, school exclusion). Relevant studies were retrieved from the ERIC, PsycInfo and Web of Science databases, and 53 articles were selected for the review. Truancy was the most studied SAP type (68 % of studies), followed by school exclusion (16 %) and school refusal (14 %). School withdrawal was the least studied (2 %) SAP type. Several individual and contextual factors were associated with the SAP types. Of the individual factors mental health problems and of the contextual factors low parental support, being bullied and school climate problems were associated with school refusal, truancy, and school exclusion.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKoulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.relation.urihttps://journal.fi/kasvatus/article/view/120236
dc.rightsIn Copyright
dc.titleMiksi yläkoululainen on poissa koulusta? : integroiva kirjallisuuskatsaus koulupoissaolotyyppeihin liittyvistä yksilö- ja ympäristötekijöistä
dc.typereview article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211165217
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_dcae04bc
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange287-303
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume53
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysokotiympäristö
dc.subject.ysokoulunkäynti
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysokieltäytyminen
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysokoulukiusaaminen
dc.subject.ysoystävät
dc.subject.ysopoissaolot
dc.subject.ysosyyt
dc.subject.ysoyläkoululaiset
dc.subject.ysokouluympäristö
dc.subject.ysomielenterveysongelmat
dc.subject.ysopinnaus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2261
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10624
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4074
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1697
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26335
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p70
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20879
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12648
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6752
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38262
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9486
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20629
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12649
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.120236
dc.type.okmA2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright