University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen

Thumbnail
View/Open
536.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hänninen, Juha-Pekka
Date
2022
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyttä 3.- ja 5.- luokkalaisten akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Lisäksi tutkittiin 3.- ja 5.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden ja -inaktiivisuuden sekä koulumotivaation tasoa. Tutkimuksen kohteena oli hämeenlinnalaisen koulun 3.- ja 5.-luokan oppilaat. Tässä koulussa suoritettiin CHIPASE-projektiin liittyvä tutkimus, jonka aineistoa tutkimukseni hyödyntää. Projektin osa, jota tutkimukseni hyödyntää toteutettiin syksyllä 2015 mittaamalla oppilaiden fyysistä aktiivisuutta viikon ajan vyötärölle sijoitettavalla kiihtyvyysmittarilla sekä toteuttamalla koulumotivaatiota, koettua pätevyyttä ja koettua sosiaalista tukea mittaavat kyselyt. Akateemista pätevyyttä mitattiin lukutaitoa ja matemaattisia taitoja mittaavilla testeillä. Kohdejoukoksi lopulliseen aineistoon valikoitui yhteensä 55 oppilasta. Oppilaat valikoituivat mukaan sillä perusteella, että he olivat tehneet kaikki yllä mainitut testit ja mittaukset. Analysointimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, kun selvitettiin fyysisen aktiivisuuden yhteyttä akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Fyysisen aktiivisuuden ja koulumotivaation tasoa kuvailtiin keskiarvoilla ja keskihajonnoilla. Enemmän ja vähemmän liikkuvien ryhmien välisiä eroja tarkasteltiin käyttämällä riippumattomien otosten t-testiä. Tämän tutkimuksen perusteella ei voida tehdä suuria johtopäätöksiä fyysisen aktiivisuuden yhteyksistä oppimiseen ja koulutyöskentelyyn, vaikka aiemmat tutkimukset tukevat väitettä fyysisen aktiivisuuden koulutyöskentelyä edistävästä vaikutuksesta, koska tämän tutkimuksen mukaan fyysisellä aktiivisuudella ei ollut yhteyttä oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa tai koettuun sosiaaliseen tukeen. Myöskään luokitellessa oppilaat enemmän ja vähemmän fyysisesti aktiivisten ryhmiin, ei tilastollisesti merkitseviä eroja löytynyt, kun ryhmien keskiarvoja tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä. ...
 
The purpose of this study was to investigate the association of physical activity with academic performance, school motivation, perceived competence in school and perceived social support among 3rd and 5th graders. In addition, the levels of physical activity and school motivation of 3rd and 5th graders were examined. The subjects of the study were 3rd and 5th grade pupils in a school in Hämeenlinna, Finland. This school was the subject of a study related to CHIPASE project, from where the data that I use in this study is from. The part of the project that this research use was carried out in autumn 2015 by measuring the physical activity of the pupils for a week with an accelerometer placed on their waist and by carrying out questionaires measuring school motivation, perceived competence and perceived social support. Academic competence was measured by test of reading and mathematical skills. A total of 55 pupils were selected as the target population for the final data set. The pupils were selected on the basis that they had taken all the test and measurements mentioned above. Pearson’s correlation coefficent was used as a method of analysis to examine the relationship between physical activity and academic performance, school motivation, perceived competence and perceived social support. Levels of physical activity and school motivation were described by means and standard deviations. Differences between more and less active groups were examined using independent samples t-test. Physical activity was not associated with academic performance, school motivation, perceived competence or perceived social support. Similarly, when students were classified into less and more physical active categories, no statistically significant differences were found when group means were examined using independent samples t-test. This study does not allow us to draw any major conclusions about the effects of physical activity on learning and school work, even previous studies support the claim that physical activity has positive effect on school work. ...
 
Keywords
akateeminen suoriutuminen koulumotivaatio koettu pätevyys liikunta fyysinen aktiivisuus motivaatio opintomenestys koululaiset oppilaat sosiaalinen tuki pätevyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210214928

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24398]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Fyysisen aktiivisuuden yhteydet elämäntyytyväisyyteen, koettuun opintojen kuormittavuuteen sekä koettuun opintomenestykseen lukiolaisilla 

    Leppänen, Aleksi (2020)
    Tässä työssä tutkittiin lukiolaisten fyysistä aktiivisuutta, elämäntyytyväisyyttä, koettua opintojen kuormittavuutta, koettua opintomenestystä sekä sukupuolten välisiä eroja näissä tekijöissä. Erityisesti tarkoituksena oli ...
  • Koetun fyysisen pätevyyden, fyysisen aktiivisuuden ja liikuntanumeron yhteys minäkäsitykseen 7.-9.-luokkalaisilla 

    Heikkilä, Veera; Mäntylä, Hillaelina (2016)
    Heikkilä, V. & Mäntylä, H. 2016. Koetun fyysisen pätevyyden, fyysisen aktiivisuuden ja liikuntanumeron yhteys minäkäsitykseen 7.-9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ...
  • Fyysisen aktiivisuuden yhteys akateemiseen suorituskykyyn 

    Gerovoi, Samuel (2022)
    Lasten ja nuorten keskuudessa yhä harvempi saavuttaa päivittäisen liikuntasuosituksen minimirajan. Fyysinen aktiivisuus vähenee lasten varttuessa ja yhä nuoremmat lapset viettävät kasvavissa määrin aikaa ruudun ääressä ...
  • Fyysisen aktiivisuuden, koetun motivaatioilmaston, koetun fyysisen pätevyyden ja koululiikunnan arvostuksen erot 5. ja 7. luokkalaisilla 

    Kuuluvainen, Veera (2016)
    Kuuluvainen, V. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, koetun motivaatioilmaston, koetun fyysisen pätevyyden ja koululiikunnan arvostuksen erot 5. ja 7. luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan ...
  • Fyysisen aktiivisuuden, koetun fyysisen pätevyyden ja tavoiteorientaation muutokset peruskoulun ja lukion aikana 

    Mäkinen, Jarkko; Piironen, Sami (2014)
    TIIVISTELMÄ Mäkinen, J. & Piironen, S. 2014. Fyysisen aktiivisuuden, koetun fyysisen pätevyyden ja tavoiteorientaation muutokset peruskoulun ja lukion aikana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 103 ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre