University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Fyysisen aktiivisuuden, koetun fyysisen pätevyyden ja tavoiteorientaation muutokset peruskoulun ja lukion aikana

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkinen, Jarkko |
Piironen, Sami
Date
2014
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
TIIVISTELMÄ Mäkinen, J. & Piironen, S. 2014. Fyysisen aktiivisuuden, koetun fyysisen pätevyyden ja tavoiteorientaation muutokset peruskoulun ja lukion aikana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 103 s. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli analysoida seurantajakson ajan jyväskyläläisten poikien ja tyttöjen fyysisen aktiivisuuden, oppilaan koetun fyysisen pätevyyden, tehtäväorientaation ja kilpailuorientaation muutoksia eri vuositasoilla. Tutkimuksen toisena tehtävänä oli tarkastella oppilaiden fyysisen aktiivisuuden, tehtävä- ja kilpailuorientaation ja koetun fyysisen pätevyyden kehittymistä seurantajakson aikana sekä vertailla poikien ja tyttöjen eroja muuttujien vaihteluissa. Viimeisenä analysoimme tyttöjen ja poikien fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekijöiden yhteyksiä. Tehtävä- ja kilpailuorientaation sekä koetun fyysisen pätevyyden kehittymistä seurattiin jo alakoulun 6. luokalta, mutta fyysisen aktiivisuuden kehittymistä seurattiin vasta 7. luokalta lähtien. Seuranta jatkui aina lukion viimeisen vuoden lopulle asti. Tutkimuksessamme pojat kokivat itsensä merkittävästi fyysisesti pätevämmiksi kuin tytöt jokaisella otoskerralla ja pojat olivat myös yleisesti ottaen fyysisesti aktiivisempia kuin ikäisensä tytöt. Pojat olivat merkitsevästi kilpailuorientoituneempia kuin ikäisensä tytöt ja vastaavasti tytöt olivat lievästi tehtäväorientoituneempia kuin ikäisensä pojat kaikilla otoskerroilla. Fyysistä aktiivisuutta ja kilpailuorientaatiota lukuun ottamatta tutkimuksessamme seuratut muuttujat pysyivät lähes muuttumattomina koko seurantajakson ajan, vaikka pieniä heilahteluita muissakin muuttujissa tapahtui seurantajakson aikana. Oppilaan koettu fyysinen pätevyys osoittautui molemmilla sukupuolilla tärkeimmäksi selittäväksi tekijäksi jokaisella tutkimuksemme otoskerralla, paitsi 9. luokalla, jolloin koettua fyysistä pätevyyttä ei mitattu. Tutkimuksemme löydökset tukevat hyvin aiempia tutkimustuloksia tavoiteorientaation ja koetun fyysisen pätevyyden osalta. Työmme mielenkiintoisimmat havainnot olivat kuitenkin fyysisessä aktiivisuudessa tapahtuvat muutokset yläkoulun ja lukion välillä, sillä yläkoulun ja lukion välillä tutkimuksemme tulos poikkeaa aiemmista tutkimuksista. Tulosten pohjalta voidaan myös todeta, että mitä parempi koettu fyysinen pätevyys molemmilla sukupuolilla oli, sitä parempi oli heidän fyysinen aktiivisuutensa tutkimuksemme jokaisella vuosiasteella. ...
Keywords
fyysinen aktiivisuus koettu fyysinen pätevyys tavoiteorientaatio koululiikunta nuoret
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401141061

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Fyysisen aktiivisuuden, koetun motivaatioilmaston, koetun fyysisen pätevyyden ja koululiikunnan arvostuksen erot 5. ja 7. luokkalaisilla 

    Kuuluvainen, Veera (2016)
    Kuuluvainen, V. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, koetun motivaatioilmaston, koetun fyysisen pätevyyden ja koululiikunnan arvostuksen erot 5. ja 7. luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan ...
  • Koetun fyysisen pätevyyden, fyysisen aktiivisuuden ja liikuntanumeron yhteys minäkäsitykseen 7.-9.-luokkalaisilla 

    Heikkilä, Veera; Mäntylä, Hillaelina (2016)
    Heikkilä, V. & Mäntylä, H. 2016. Koetun fyysisen pätevyyden, fyysisen aktiivisuuden ja liikuntanumeron yhteys minäkäsitykseen 7.-9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro ...
  • Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen 

    Hänninen, Juha-Pekka (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyttä 3.- ja 5.- luokkalaisten akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Lisäksi ...
  • Koetun liikunnallisen pätevyyden yhteys nuorten fyysiseen aktiivisuuteen 

    Mäkinen, Teea (2020)
    Fyysinen aktiivisuus vähenee merkittävästi nuoruudessa. Vain kolmasosa 9–15-vuotiaista suomalaislapsista ja -nuorista liikkuu liikuntasuositusten mukaisesti. Fyysinen aktiivisuus on yhteydessä lukuisiin terveysvaikutuksiin. ...
  • Fyysisen aktiivisuuden sekä koetun elämänlaadun muutokset työyhteisön sisäisen hyvinvointiohjelman aikana 

    Huhtinen, Elias (2022)
    Liikkumattomuuden hinnan on arvioitu olevan 3,2–7,5 miljardin euron välillä. (Vasankari ym. 2018). Hinta muodostuu fyysisen aktiivisuuden puutteesta syntyvien sairauksien hoidosta, sekä työstä poissaolojen aiheuttamista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre