Fyysisen aktiivisuuden, koetun fyysisen pätevyyden ja tavoiteorientaation muutokset peruskoulun ja lukion aikana
Abstract
TIIVISTELMÄ
Mäkinen, J. & Piironen, S. 2014. Fyysisen aktiivisuuden, koetun fyysisen pätevyyden ja tavoiteorientaation muutokset peruskoulun ja lukion aikana. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, 103 s.
Tämän tutkimuksen tarkoitus oli analysoida seurantajakson ajan jyväskyläläisten poikien ja tyttöjen fyysisen aktiivisuuden, oppilaan koetun fyysisen pätevyyden, tehtäväorientaation ja kilpailuorientaation muutoksia eri vuositasoilla. Tutkimuksen toisena tehtävänä oli tarkastella oppilaiden fyysisen aktiivisuuden, tehtävä- ja kilpailuorientaation ja koetun fyysisen pätevyyden kehittymistä seurantajakson aikana sekä vertailla poikien ja tyttöjen eroja muuttujien vaihteluissa. Viimeisenä analysoimme tyttöjen ja poikien fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekijöiden yhteyksiä. Tehtävä- ja kilpailuorientaation sekä koetun fyysisen pätevyyden kehittymistä seurattiin jo alakoulun 6. luokalta, mutta fyysisen aktiivisuuden kehittymistä seurattiin vasta 7. luokalta lähtien. Seuranta jatkui aina lukion viimeisen vuoden lopulle asti.
Tutkimuksessamme pojat kokivat itsensä merkittävästi fyysisesti pätevämmiksi kuin tytöt jokaisella otoskerralla ja pojat olivat myös yleisesti ottaen fyysisesti aktiivisempia kuin ikäisensä tytöt. Pojat olivat merkitsevästi kilpailuorientoituneempia kuin ikäisensä tytöt ja vastaavasti tytöt olivat lievästi tehtäväorientoituneempia kuin ikäisensä pojat kaikilla otoskerroilla. Fyysistä aktiivisuutta ja kilpailuorientaatiota lukuun ottamatta tutkimuksessamme seuratut muuttujat pysyivät lähes muuttumattomina koko seurantajakson ajan, vaikka pieniä heilahteluita muissakin muuttujissa tapahtui seurantajakson aikana. Oppilaan koettu fyysinen pätevyys osoittautui molemmilla sukupuolilla tärkeimmäksi selittäväksi tekijäksi jokaisella tutkimuksemme otoskerralla, paitsi 9. luokalla, jolloin koettua fyysistä pätevyyttä ei mitattu.
Tutkimuksemme löydökset tukevat hyvin aiempia tutkimustuloksia tavoiteorientaation ja koetun fyysisen pätevyyden osalta. Työmme mielenkiintoisimmat havainnot olivat kuitenkin fyysisessä aktiivisuudessa tapahtuvat muutokset yläkoulun ja lukion välillä, sillä yläkoulun ja lukion välillä tutkimuksemme tulos poikkeaa aiemmista tutkimuksista. Tulosten pohjalta voidaan myös todeta, että mitä parempi koettu fyysinen pätevyys molemmilla sukupuolilla oli, sitä parempi oli heidän fyysinen aktiivisuutensa tutkimuksemme jokaisella vuosiasteella.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401141061Use this for linking
Language
Finnish