Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSääkslahti, Arja
dc.contributor.authorHänninen, Juha-Pekka
dc.date.accessioned2022-10-21T05:30:03Z
dc.date.available2022-10-21T05:30:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83611
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyttä 3.- ja 5.- luokkalaisten akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Lisäksi tutkittiin 3.- ja 5.-luokkalaisten fyysisen aktiivisuuden ja -inaktiivisuuden sekä koulumotivaation tasoa. Tutkimuksen kohteena oli hämeenlinnalaisen koulun 3.- ja 5.-luokan oppilaat. Tässä koulussa suoritettiin CHIPASE-projektiin liittyvä tutkimus, jonka aineistoa tutkimukseni hyödyntää. Projektin osa, jota tutkimukseni hyödyntää toteutettiin syksyllä 2015 mittaamalla oppilaiden fyysistä aktiivisuutta viikon ajan vyötärölle sijoitettavalla kiihtyvyysmittarilla sekä toteuttamalla koulumotivaatiota, koettua pätevyyttä ja koettua sosiaalista tukea mittaavat kyselyt. Akateemista pätevyyttä mitattiin lukutaitoa ja matemaattisia taitoja mittaavilla testeillä. Kohdejoukoksi lopulliseen aineistoon valikoitui yhteensä 55 oppilasta. Oppilaat valikoituivat mukaan sillä perusteella, että he olivat tehneet kaikki yllä mainitut testit ja mittaukset. Analysointimenetelminä käytettiin Pearsonin korrelaatiokerrointa, kun selvitettiin fyysisen aktiivisuuden yhteyttä akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Fyysisen aktiivisuuden ja koulumotivaation tasoa kuvailtiin keskiarvoilla ja keskihajonnoilla. Enemmän ja vähemmän liikkuvien ryhmien välisiä eroja tarkasteltiin käyttämällä riippumattomien otosten t-testiä. Tämän tutkimuksen perusteella ei voida tehdä suuria johtopäätöksiä fyysisen aktiivisuuden yhteyksistä oppimiseen ja koulutyöskentelyyn, vaikka aiemmat tutkimukset tukevat väitettä fyysisen aktiivisuuden koulutyöskentelyä edistävästä vaikutuksesta, koska tämän tutkimuksen mukaan fyysisellä aktiivisuudella ei ollut yhteyttä oppilaiden akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa tai koettuun sosiaaliseen tukeen. Myöskään luokitellessa oppilaat enemmän ja vähemmän fyysisesti aktiivisten ryhmiin, ei tilastollisesti merkitseviä eroja löytynyt, kun ryhmien keskiarvoja tarkasteltiin riippumattomien otosten t-testillä.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the association of physical activity with academic performance, school motivation, perceived competence in school and perceived social support among 3rd and 5th graders. In addition, the levels of physical activity and school motivation of 3rd and 5th graders were examined. The subjects of the study were 3rd and 5th grade pupils in a school in Hämeenlinna, Finland. This school was the subject of a study related to CHIPASE project, from where the data that I use in this study is from. The part of the project that this research use was carried out in autumn 2015 by measuring the physical activity of the pupils for a week with an accelerometer placed on their waist and by carrying out questionaires measuring school motivation, perceived competence and perceived social support. Academic competence was measured by test of reading and mathematical skills. A total of 55 pupils were selected as the target population for the final data set. The pupils were selected on the basis that they had taken all the test and measurements mentioned above. Pearson’s correlation coefficent was used as a method of analysis to examine the relationship between physical activity and academic performance, school motivation, perceived competence and perceived social support. Levels of physical activity and school motivation were described by means and standard deviations. Differences between more and less active groups were examined using independent samples t-test. Physical activity was not associated with academic performance, school motivation, perceived competence or perceived social support. Similarly, when students were classified into less and more physical active categories, no statistically significant differences were found when group means were examined using independent samples t-test. This study does not allow us to draw any major conclusions about the effects of physical activity on learning and school work, even previous studies support the claim that physical activity has positive effect on school work.en
dc.format.extent56
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherakateeminen suoriutuminen
dc.subject.otherkoulumotivaatio
dc.subject.otherkoettu pätevyys
dc.titleOppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202210214928
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysopätevyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot