Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Hyödynsimme TEAMS-hankkeessa (Teaching that matters for immigrant students) oppilailta sähköisesti kerättyä kyselyaineistoa (N=189). Määrällistä aineistoa analysoimme Mann Whitney U -testillä. Lisäksi keräsimme opettajilta (N=3) haastatteluaineiston tavoitteenamme syventää ymmärrystä määrällisen tutkimuksen tuloksista. Haastattelut toteutettiin toisen niistä kouluista opettajille, joiden oppilaat vastasivat TEAMS-hankkeen kyselyyn. Analysoimme haastatteluaineistot käyttäen temaattista analyysia. Määrällisissä tuloksissa maahanmuuttotaustaisten emotionaalinen kouluun kiinnittyminen oli voimakkaampaa opettaja–oppilassuhteen ja vertaisten tuen oppimiselle suhteen kuin kantaväestön oppilailla. Kodin tuella koulunkäynnille ei ollut ryhmien välillä eroja. Haastatteluaineiston perusteella opettajien kokemukset vastasivat emotionaalisen kouluun kiinnittymisen aikaisempaa tutkimusta, jossa esimerkiksi opettaja–oppilassuhde, kielitaito ja vertaissuhteet ovat tärkeässä roolissa. Turvallinen ja luotettava ympäristö, lämmin opettaja–oppilassuhde ja oppilaan tarpeisiin vastaava eriyttäminen osoittautuivat tärkeimmiksi keinoiksi maahanmuuttotaustaisen oppilaan emotionaalisen kouluun kiinnittymisen tukemisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
Kervinen, Soili; Seesteilä, Sari (2016)Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Keränen, Kim (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen ... -
Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden peruskouluaikaisia sopeutumiskokemuksia
Hakala, Hilla (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisilla oppilailla on suomalaisesta peruskoulusta sekä sen aikaisesta sopeutumisprosessistaan. Samoin, tavoitteena oli selvittää sitä, ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Korpio-Mäkelä, Liisa; Sandberg , Susanne (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen ... -
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.