Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun
kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui
kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä
syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksiin ja sen lähikäsitteisiin.
Tämä laadullinen tutkimus noudatti fenomenografista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 ryhmähaastatteluiden muodossa.
Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta.
Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää mukaillen.
Kouluun kiinnittymistä edistävät tekijät jakautuivat oppilaiden käsityksissä
seitsemään yläkategoriaan: opettajan antama tuki ja kerronnallinen opetustyyli, koulun
kokeminen merkityksellisenä sekä oppilaan osallisuuden, vertaissuhteiden, yhteisöllisyyden
ja fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa. Kouluun kiinnittymistä haittaaviksi
tekijöiksi muodostuivat seuraavat yläkategoriat: haastavat oppiaineet, kiusaaminen,
arviointiin liittyvä stressi, toiminnallisuuden puute sekä aikaiset herätykset ja pitkät
koulupäivät.
Oppilaiden käsitykset kouluun kiinnittymisestä olivat verrattain yhtenäisiä.
Opettajalta saadun tuen sekä yhteisöllisyyden merkitys korostui oppilaiden
käsityksissä. Tukemalla oppilaan kouluyhteisöön kuulumisen tunnetta ja
osallisuuden kokemusta voidaan edistää oppilaan kouluun sitoutumista.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24540]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
Kangosjärvi, Samuli; Kääriäinen, Okko (2022)Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta ... -
OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
Nolvi, Saara (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oppilaiden kouluun kiinnittyminen –mittarin (OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuperäiseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lisäksi tutkittiin oppilaiden ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten käsityksiä liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille
Kilja, Sanna (2008)