University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä

Thumbnail
View/Open
1.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Korpio-Mäkelä, Liisa |
Sandberg , Susanne
Date
2022
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksiin ja sen lähikäsitteisiin. Tämä laadullinen tutkimus noudatti fenomenografista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 ryhmähaastatteluiden muodossa. Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta. Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää mukaillen. Kouluun kiinnittymistä edistävät tekijät jakautuivat oppilaiden käsityksissä seitsemään yläkategoriaan: opettajan antama tuki ja kerronnallinen opetustyyli, koulun kokeminen merkityksellisenä sekä oppilaan osallisuuden, vertaissuhteiden, yhteisöllisyyden ja fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa. Kouluun kiinnittymistä haittaaviksi tekijöiksi muodostuivat seuraavat yläkategoriat: haastavat oppiaineet, kiusaaminen, arviointiin liittyvä stressi, toiminnallisuuden puute sekä aikaiset herätykset ja pitkät koulupäivät. Oppilaiden käsitykset kouluun kiinnittymisestä olivat verrattain yhtenäisiä. Opettajalta saadun tuen sekä yhteisöllisyyden merkitys korostui oppilaiden käsityksissä. Tukemalla oppilaan kouluyhteisöön kuulumisen tunnetta ja osallisuuden kokemusta voidaan edistää oppilaan kouluun sitoutumista. ...
Keywords
kouluun kiinnittyminen lapsilähtöinen tutkimus sitoutuminen fenomenografia oppilaat yhteisöllisyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209054472

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen 

    Petäinen, Aino (2018)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ...
  • Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta 

    Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ...
  • Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen 

    Kangosjärvi, Samuli; Kääriäinen, Okko (2022)
    Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta ...
  • OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa 

    Nolvi, Saara (2011)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oppilaiden kouluun kiinnittyminen –mittarin (OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuperäiseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lisäksi tutkittiin oppilaiden ...
  • Viides- ja kuudesluokkalaisten käsityksiä liikunnan merkityksestä hyvinvoinnille 

    Kilja, Sanna (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre