Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun
kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui
kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä
syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksiin ja sen lähikäsitteisiin.
Tämä laadullinen tutkimus noudatti fenomenografista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 ryhmähaastatteluiden muodossa.
Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta.
Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää mukaillen.
Kouluun kiinnittymistä edistävät tekijät jakautuivat oppilaiden käsityksissä
seitsemään yläkategoriaan: opettajan antama tuki ja kerronnallinen opetustyyli, koulun
kokeminen merkityksellisenä sekä oppilaan osallisuuden, vertaissuhteiden, yhteisöllisyyden
ja fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa. Kouluun kiinnittymistä haittaaviksi
tekijöiksi muodostuivat seuraavat yläkategoriat: haastavat oppiaineet, kiusaaminen,
arviointiin liittyvä stressi, toiminnallisuuden puute sekä aikaiset herätykset ja pitkät
koulupäivät.
Oppilaiden käsitykset kouluun kiinnittymisestä olivat verrattain yhtenäisiä.
Opettajalta saadun tuen sekä yhteisöllisyyden merkitys korostui oppilaiden
käsityksissä. Tukemalla oppilaan kouluyhteisöön kuulumisen tunnetta ja
osallisuuden kokemusta voidaan edistää oppilaan kouluun sitoutumista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Harrastusten merkitys kouluun kiinnittymiseen
Pakkala, Reetta; Salin, Enni (2024)Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä oli selvittää, onko harrastuksilla merkitystä oppilaan kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millaisia mahdolliset merkitykset ovat. Tutkimus toteutettiin ... -
Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
Kangosjärvi, Samuli; Kääriäinen, Okko (2022)Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta ... -
OKI - oppilaiden kouluun kiinnittyminen yläkoulussa
Nolvi, Saara (2011)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Oppilaiden kouluun kiinnittyminen –mittarin (OKI) toimivuutta Suomessa verrattuna alkuperäiseen yhdysvaltalaismittariin (Student Engagement Instrument). Lisäksi tutkittiin oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.