Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja osallisuus
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Kervinen, Soili ja Seesteilä, Sari. 2016. MAAHANMUTTAJATAUSTAISTEN
JA KANTASUOMALAISTEN YLÄKOULULAISTEN KOULUUN KIINNITTYMINEN
JA OSALLISUUDEN KOKEMISET. Erityispedagogiikan pro gradu
-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Erityispedagogiikan laitos. 47 sivua.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on vertailla peruskoulun yläkoululaisten emotionaalista
kouluun kiinnittymistä ja osallisuuden kokemista vanhempien syntymätaustan
mukaan. Tutkimus selvittää myös, millä tavoin yläkoulun oppilaat
kehittäisivät opetuksen suunnittelua ja toteutusta sekä oppimisen arviointia.
Tutkimus on toteutettu yläkoulun oppilaille keväällä 2016 mixed method
–tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen määrällinen osuus on kerätty Appletonin
kansainvälisellä SEI (School Engagement Instrument) –tutkimuspatterin
suomennetulla OKI-versiolla, johon on lisätty osallisuuden summamuuttuja
tämän tutkimuksen tekijöiden kehittämänä. Tutkimuksen laadullinen osuus
opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista on kerätty kahdella avokysymyksellä.
Tutkimuksessa havaittiin, että oppilaiden vanhempien syntymätaustoilla
ei ole yhteyttä oppilaiden emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen ja osallisuuden
kokemiseen. Emotionaalisen kouluun kiinnittymisen alaulottuvuuksista
opettaja-oppilassuhde ja kodin tuki olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä
oppilaan opintomenestykseen.
Opettaja-oppilassuhteeseen panostaminen on syytä ottaa huomioon koulujen
oppilashyvinvointia kehitettäessä. Samoin perusopetuslain ja opetussuunnitelman
asettamat vaatimukset laadukkaasta koulun ja kodin välisestä
yhteistyöstä ovat merkittäviä tekijöitä oppilaiden kouluun kiinnittymisen ja
osallisuuden kokemisen kannalta
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
Koivu, Eerikki (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen ... -
Maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen ja sen tukeminen
Kangosjärvi, Samuli; Kääriäinen, Okko (2022)Tutkimme maahanmuuttotaustaisten ja kantaväestöön kuuluvien oppilaiden mahdollisia eroja emotionaalisessa kouluun kiinnittymisessä. Lisäksi tutkimme opettajien kokemuksia maahanmuuttotaustaisten oppilaiden emotionaalisesta ... -
Yläkoululaisten kouluun kiinnittyminen ja sosiaalinen kompetenssi
Veijola, Teemu (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kouluun kiinnittymisen ulottuvuuksien yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin. Tarkastelu suoritettiin sukupuolen, luokka-asteen ja erityisopetusstatuksen välillä. Lisäksi selvitettiin ... -
Sukupuoli, vanhempien koulutustaso ja koulukiusaamisroolit emotionaalisen ja kognitiivisen kouluun kiinnittymisen selittäjinä kuudennella ja seitsemännellä luokalla
Laivamaa, Elias; Räty, Tuomas (2022)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millä tavoin oppilaan sukupuoli, vanhempien koulutustaso sekä kiusaamisroolit (kiusaaja, kiusattu, samanaikaisesti molemmat), selittävät emotionaalisen ja kognitiivisen ... -
Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Keränen, Kim (2018)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen ...