dc.contributor.author | Hanhineva, Merja | |
dc.date.accessioned | 2022-09-27T05:16:58Z | |
dc.date.available | 2022-09-27T05:16:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83326 | |
dc.description.abstract | Varhaiskasvatuksen tulevaisuuden näkymät ovat olleet paljon esillä viimeaikaisessa julkisessa keskustelussa, sekä työehtokiistojen, että henkilöstöpulan
vuoksi. Varhaiskasvatuksen tulevaisuutta ohjaavat asiakirjat ovat myös uudistuneet ja muovaavat uudenlaista varhaiskasvatusta käytännön työn tasolla. Tässä
tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta ja ammatillisesta toimijuudesta tulevaisuuden suhteen.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa oli tulevaisuuden tutkimuksen
piirteitä. Aineisto kerättiin Google Forms -kyselylomakkeella, sosiaalisen median
alustojen avulla. Kyselyyn osallistui varhaiskasvatuksen henkilöstön suljettujen
keskusteluryhmien kautta 27 henkilöä eri puolilta Suomea, osallistujat vastasivat
anonyymisti kuuteen avoimeen kysymykseen. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksena tulevaisuuskuvista löydettiin vahvaa kritiikkiä poliittisten ja taloudellisten päätösten suhteen ja esitettiin selkeä toive varhaiskasvatuksen resurssien pikaiselle korjaamiselle. Varhaiskasvatuksen kehittäminen
pedagogisesti ja laadullisesti oli myös selkeä viesti, jonka nähtiin mahdollistuvan
resurssien korjaamisella. Toimijuus näkyi tutkimuksessa kehittämisen, kannanottojen ja vaikutusmahdollisuuksien muodossa. Vaikutusmahdollisuudet rajautuivat arkeen, vaikka annettavaa koettiin olevan enemmän.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat yleisessä keskustelussa esille tulevia varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ja ovat linjassa varhaiskasvatuksen nykytilaa koskevien tutkimusten kanssa. Ero varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen ja konkreettisten resurssien välillä on suuri. Tarvitaan tekoja, ei puheita. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Varhaiskasvatuksen henkilöstön tulevaisuuskuvat ja ammatillinen toimijuus | |
dc.type | working paper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209274664 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | workingPaper | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | henkilöstö | |
dc.subject.yso | tulevaisuus | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |