Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHanhineva, Merja
dc.date.accessioned2022-09-27T05:16:58Z
dc.date.available2022-09-27T05:16:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83326
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen tulevaisuuden näkymät ovat olleet paljon esillä viimeaikaisessa julkisessa keskustelussa, sekä työehtokiistojen, että henkilöstöpulan vuoksi. Varhaiskasvatuksen tulevaisuutta ohjaavat asiakirjat ovat myös uudistuneet ja muovaavat uudenlaista varhaiskasvatusta käytännön työn tasolla. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta ja ammatillisesta toimijuudesta tulevaisuuden suhteen. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa oli tulevaisuuden tutkimuksen piirteitä. Aineisto kerättiin Google Forms -kyselylomakkeella, sosiaalisen median alustojen avulla. Kyselyyn osallistui varhaiskasvatuksen henkilöstön suljettujen keskusteluryhmien kautta 27 henkilöä eri puolilta Suomea, osallistujat vastasivat anonyymisti kuuteen avoimeen kysymykseen. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksena tulevaisuuskuvista löydettiin vahvaa kritiikkiä poliittisten ja taloudellisten päätösten suhteen ja esitettiin selkeä toive varhaiskasvatuksen resurssien pikaiselle korjaamiselle. Varhaiskasvatuksen kehittäminen pedagogisesti ja laadullisesti oli myös selkeä viesti, jonka nähtiin mahdollistuvan resurssien korjaamisella. Toimijuus näkyi tutkimuksessa kehittämisen, kannanottojen ja vaikutusmahdollisuuksien muodossa. Vaikutusmahdollisuudet rajautuivat arkeen, vaikka annettavaa koettiin olevan enemmän. Tutkimuksen tulokset vahvistavat yleisessä keskustelussa esille tulevia varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ja ovat linjassa varhaiskasvatuksen nykytilaa koskevien tutkimusten kanssa. Ero varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen ja konkreettisten resurssien välillä on suuri. Tarvitaan tekoja, ei puheita.fi
dc.format.extent58
dc.language.isofi
dc.titleVarhaiskasvatuksen henkilöstön tulevaisuuskuvat ja ammatillinen toimijuus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209274664
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysotulevaisuus
dc.subject.ysokehittäminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot