Show simple item record

dc.contributor.authorHanhineva, Merja
dc.date.accessioned2022-09-27T05:16:58Z
dc.date.available2022-09-27T05:16:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83326
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksen tulevaisuuden näkymät ovat olleet paljon esillä viimeaikaisessa julkisessa keskustelussa, sekä työehtokiistojen, että henkilöstöpulan vuoksi. Varhaiskasvatuksen tulevaisuutta ohjaavat asiakirjat ovat myös uudistuneet ja muovaavat uudenlaista varhaiskasvatusta käytännön työn tasolla. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä varhaiskasvatuksen tulevaisuudesta ja ammatillisesta toimijuudesta tulevaisuuden suhteen. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jossa oli tulevaisuuden tutkimuksen piirteitä. Aineisto kerättiin Google Forms -kyselylomakkeella, sosiaalisen median alustojen avulla. Kyselyyn osallistui varhaiskasvatuksen henkilöstön suljettujen keskusteluryhmien kautta 27 henkilöä eri puolilta Suomea, osallistujat vastasivat anonyymisti kuuteen avoimeen kysymykseen. Aineistoa analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksena tulevaisuuskuvista löydettiin vahvaa kritiikkiä poliittisten ja taloudellisten päätösten suhteen ja esitettiin selkeä toive varhaiskasvatuksen resurssien pikaiselle korjaamiselle. Varhaiskasvatuksen kehittäminen pedagogisesti ja laadullisesti oli myös selkeä viesti, jonka nähtiin mahdollistuvan resurssien korjaamisella. Toimijuus näkyi tutkimuksessa kehittämisen, kannanottojen ja vaikutusmahdollisuuksien muodossa. Vaikutusmahdollisuudet rajautuivat arkeen, vaikka annettavaa koettiin olevan enemmän. Tutkimuksen tulokset vahvistavat yleisessä keskustelussa esille tulevia varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä ja ovat linjassa varhaiskasvatuksen nykytilaa koskevien tutkimusten kanssa. Ero varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen ja konkreettisten resurssien välillä on suuri. Tarvitaan tekoja, ei puheita.fi
dc.format.extent58
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleVarhaiskasvatuksen henkilöstön tulevaisuuskuvat ja ammatillinen toimijuus
dc.typeworking paper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209274664
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationworkingPaper
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysotulevaisuus
dc.subject.ysokehittäminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright