dc.contributor.advisor | Mäntymäki, Helen | |
dc.contributor.author | Mäkinen, Saija | |
dc.date.accessioned | 2022-09-12T06:11:58Z | |
dc.date.available | 2022-09-12T06:11:58Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83198 | |
dc.description.abstract | Tämä kandidaatintutkielma tutkii amerikkalaisuuden representaatiota Arthur Morganin hahmon kautta videopelissä Red Dead Redemption 2 (Rockstar Games. 2018). Representaatio konseptina perustuu Stuart Hallin representaatioteoriaan ja soveltuvia teoreettisia käsitteitä diskurssintutkimuksen saralta sovelletaan videopelikontekstiin. Koska videopelit ovat verrattain uusi tutkimuksenala, ja representaatiotutkimus edustaa vain osaa siitä, tämä kandidaatintutkielma tahtoo kannustaa osallistumista tälle pienelle, mutta kasvavalle tutkimuskentälle.
Aineisto koostui välianimaatioista ja dialogeista, joiden valitsemisessa pääkriteerinä oli se, että ne kertoivat jotain amerikkalaisesta identiteetistä ja merkeistä, joilla tätä ilmaistaan. Sen jälkeen aineistoa verrattiin yleispiirteisiin amerikkalaisiin arvoihin, Arthurin englannin variaatiota tarkasteltiin, ja vaatteita ja erinäisiä vapauden symboleita, joita Arthur joko omisti tai kantoi mukanaan arvioitiin osana representaatiota.
Sekä kielelliset että semioottiset resurssit olivat osa amerikkalaisen hengen ja ideaalien kuvausta. Siitä syystä, että representaatioita käytetään kulttuurissa yhä uudelleen, Arthurin representaatio näyttäytyy osana lännentarinagenren lainsuojaton- tai cowboykuvauksen jatkumoa. Tulokset myös vahvistivat kansallisen identiteetin olevan verrattain kestävä identiteetti. Arthurin representaatiossa oli myös viitteitä etelä-yhdysvaltalaiseen kulttuuriin, jota joskus kuvataan negatiivistenkin stereotypioiden kautta, mutta Arthurin hahmo kykenee pakenemaan tätä kuvausta yksilöivämpään representaatioon. | fi |
dc.format.extent | 36 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | discourse study | |
dc.title | Signifying American identity in the video game "Red Dead Redemption 2" | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209124544 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | lännentarinat | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kansallisuus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | representaatio | |
dc.subject.yso | wild west stories | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | nationality | |
dc.subject.yso | identity (mental objects) | |
dc.subject.yso | video games | |
dc.subject.yso | representation (mental objects) | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |