Signifying American identity in the video game "Red Dead Redemption 2"
Tämä kandidaatintutkielma tutkii amerikkalaisuuden representaatiota Arthur Morganin hahmon kautta videopelissä Red Dead Redemption 2 (Rockstar Games. 2018). Representaatio konseptina perustuu Stuart Hallin representaatioteoriaan ja soveltuvia teoreettisia käsitteitä diskurssintutkimuksen saralta sovelletaan videopelikontekstiin. Koska videopelit ovat verrattain uusi tutkimuksenala, ja representaatiotutkimus edustaa vain osaa siitä, tämä kandidaatintutkielma tahtoo kannustaa osallistumista tälle pienelle, mutta kasvavalle tutkimuskentälle.
Aineisto koostui välianimaatioista ja dialogeista, joiden valitsemisessa pääkriteerinä oli se, että ne kertoivat jotain amerikkalaisesta identiteetistä ja merkeistä, joilla tätä ilmaistaan. Sen jälkeen aineistoa verrattiin yleispiirteisiin amerikkalaisiin arvoihin, Arthurin englannin variaatiota tarkasteltiin, ja vaatteita ja erinäisiä vapauden symboleita, joita Arthur joko omisti tai kantoi mukanaan arvioitiin osana representaatiota.
Sekä kielelliset että semioottiset resurssit olivat osa amerikkalaisen hengen ja ideaalien kuvausta. Siitä syystä, että representaatioita käytetään kulttuurissa yhä uudelleen, Arthurin representaatio näyttäytyy osana lännentarinagenren lainsuojaton- tai cowboykuvauksen jatkumoa. Tulokset myös vahvistivat kansallisen identiteetin olevan verrattain kestävä identiteetti. Arthurin representaatiossa oli myös viitteitä etelä-yhdysvaltalaiseen kulttuuriin, jota joskus kuvataan negatiivistenkin stereotypioiden kautta, mutta Arthurin hahmo kykenee pakenemaan tätä kuvausta yksilöivämpään representaatioon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"How Zelensky uses speech to get what he needs" : Zelensky's representation in three English and American newspapers
Tallbacka, Jaana (2023)Kielen avulla representoidaan ympärillä olevaa maailmaa: kielen kautta rakennetaan diskursseja, jotka kuvastavat ympäröivän yhteiskunnan asenteita, ideologioita ja uskomuksia. Tässä pro gradu- tutkielmassa tutkin Zelenskyin ... -
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ... -
“Boş Yapmayın, Keep Fighting” : Character Identity Construction Through Language in the Game Valorant
Kundakçi, Selda (2024)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, kuinka kieltä ja koodinvaihtoa hyödynnetään videopelihahmojen identiteetin rakentamiseen ja representoimiseen Valorant-nimisessä videopelissä. Tutkimuksen aineisto koostui ... -
From basements to stadiums : representations of esports in online newspapers
Tikkanen, Sami (2019)Videopelien pelaaminen on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Tämä ilmiö näkyy myös kilpailullisen videopelaamisen eli e-urheilun menestyksessä, mikä on noussut uutisten otsikoihin. Suuresta ... -
Representations of Taylor Swift in American online entertainment news articles
Lukander, Enni (2022)Diskurssit eli kielenkäyttötavat liittyvät vahvasti siihen, miten ihmiset hahmottavat todellisuutta sekä erilaisia ilmiöitä. Diskurssit siis rakentavat todellisuutta, mutta samaan aikaan niitä ympäröivä sosiaalinen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.