University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

From basements to stadiums : representations of esports in online newspapers

Thumbnail
View/Open
229.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tikkanen, Sami
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopelien pelaaminen on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti viime vuosikymmenen aikana. Tämä ilmiö näkyy myös kilpailullisen videopelaamisen eli e-urheilun menestyksessä, mikä on noussut uutisten otsikoihin. Suuresta suosiosta huolimatta, videopeleihin ja niiden pelaajiin kohdistuvat asenteet ovat usein negatiivisia ja harhaanjohtavia. Tämä heijastuu videopelaamisen mediarepresentaatioissa, jotka aiempien tutkimusten mukaan perustuvat usein stereotyyppimäisiin yleistyksiin. Median kuvaukset videopeleistä ja pelaajista vaikuttavat siihen, miten videopelaajat rakentavat identiteettiään. Tämä tutkielma tarkastelee videopelaamisen ja -pelaajien representaatioita e-urheilua koskevissa verk-kouutisartikkeleissa. Aineistona on käytetty kolmen sanomalehden, Guardian, Los Angeles Times ja The Sun, verkkouutisia. Tutkielmani tarkastelee näissä luotuja representaatioita hyödyntäen kriittistä diskurssianalyysiä. Vertaan tuloksiani aiempiin tutkimuksiin saadakseni selville vahvistavatko vai haastavatko nämä representaatiot aiempia vallalla olevia käsityksiä videopelaamisesta ja -pelaajista. Tutkielmassani selvisi, että sanomalehtien kuvakset sekä vahvistivat että haastoivat vallalla olevia kä-sityksiä videopelaamisesta ja -pelaajista. Valtaosa kuvauksista keskittyi e-urheilun ja perinteisen urheilun samankaltaisuuteen sekä alan taloudelliseen menestykseen ja potentiaaliin. Osa representaatioista kuvasi e-urheilun uhkana perinteiselle urheilulle sekä terveyttä vaarantavana. ...
Keywords
critical discourse analysis media discourse representation esports elektroninen urheilu representaatio videopelit pelitutkimus digitaaliset pelit electronic sports representation (mental objects) video games game research digital games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905272811

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Representations of Aboriginal Australians in the media : a critical discourse analysis of two newspapers 

    Eirtola, Kaisa (2014)
    Tutkielman aiheena on kahden australialaisen sanomalehden rakentama uutisrepresentaatio Australian aboriginaaleista lokakuussa 2012. Kyseisenä aikana The Australian ja The Sydney Morning Herald julkaisivat yhteensä 54 ...
  • "I never gave up" : engagement with playable characters and esports players of Overwatch 

    Välisalo, Tanja; Ruotsalainen, Maria (ACM, 2019)
    Esports phenomena have grown rapidly in recent years, and so has research on the topic. Some of the research has also addressed esports fandom (see e.g. Taylor 2012). Nevertheless, studies comparing and contrasting how ...
  • "We will hunt Merkel": Representations of the German elections 2017 in British and American newspapers 

    Stenzel, Linda (2018)
    Uutisvälineiden tehtävä on tiedottaa maailman tapahtumista objektiivisesti suurelle yleisölle, mutta usein mediainstituutioiden tavoitteet määrittävät uutisraportoinnin näkökulman. Kielen käytöllä on tärkeä rooli ...
  • Victims, villains or organized community? : discrimination, social exclusion and empowerment in the media representation of urban poverty : case of barrio “El 70” in Venezuelan newspapers 

    Kivimäki, Johanna (2012)
    The purpose of this thesis is to study the media representation of urban poverty in a developing country context, focusing specifically on the connections between media representation and social exclusion. The theoretica ...
  • Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students 

    Rautiainen, Miika (2015)
    Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre