Signifying American identity in the video game "Red Dead Redemption 2"
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaatintutkielma tutkii amerikkalaisuuden representaatiota Arthur Morganin hahmon kautta videopelissä Red Dead Redemption 2 (Rockstar Games. 2018). Representaatio konseptina perustuu Stuart Hallin representaatioteoriaan ja soveltuvia teoreettisia käsitteitä diskurssintutkimuksen saralta sovelletaan videopelikontekstiin. Koska videopelit ovat verrattain uusi tutkimuksenala, ja representaatiotutkimus edustaa vain osaa siitä, tämä kandidaatintutkielma tahtoo kannustaa osallistumista tälle pienelle, mutta kasvavalle tutkimuskentälle.
Aineisto koostui välianimaatioista ja dialogeista, joiden valitsemisessa pääkriteerinä oli se, että ne kertoivat jotain amerikkalaisesta identiteetistä ja merkeistä, joilla tätä ilmaistaan. Sen jälkeen aineistoa verrattiin yleispiirteisiin amerikkalaisiin arvoihin, Arthurin englannin variaatiota tarkasteltiin, ja vaatteita ja erinäisiä vapauden symboleita, joita Arthur joko omisti tai kantoi mukanaan arvioitiin osana representaatiota.
Sekä kielelliset että semioottiset resurssit olivat osa amerikkalaisen hengen ja ideaalien kuvausta. Siitä syystä, että representaatioita käytetään kulttuurissa yhä uudelleen, Arthurin representaatio näyttäytyy osana lännentarinagenren lainsuojaton- tai cowboykuvauksen jatkumoa. Tulokset myös vahvistivat kansallisen identiteetin olevan verrattain kestävä identiteetti. Arthurin representaatiossa oli myös viitteitä etelä-yhdysvaltalaiseen kulttuuriin, jota joskus kuvataan negatiivistenkin stereotypioiden kautta, mutta Arthurin hahmo kykenee pakenemaan tätä kuvausta yksilöivämpään representaatioon.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4986]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"How Zelensky uses speech to get what he needs" : Zelensky's representation in three English and American newspapers
Tallbacka, Jaana (2023)Kielen avulla representoidaan ympärillä olevaa maailmaa: kielen kautta rakennetaan diskursseja, jotka kuvastavat ympäröivän yhteiskunnan asenteita, ideologioita ja uskomuksia. Tässä pro gradu- tutkielmassa tutkin Zelenskyin ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ... -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.