Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntymäki, Helen
dc.contributor.authorMäkinen, Saija
dc.date.accessioned2022-09-12T06:11:58Z
dc.date.available2022-09-12T06:11:58Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83198
dc.description.abstractTämä kandidaatintutkielma tutkii amerikkalaisuuden representaatiota Arthur Morganin hahmon kautta videopelissä Red Dead Redemption 2 (Rockstar Games. 2018). Representaatio konseptina perustuu Stuart Hallin representaatioteoriaan ja soveltuvia teoreettisia käsitteitä diskurssintutkimuksen saralta sovelletaan videopelikontekstiin. Koska videopelit ovat verrattain uusi tutkimuksenala, ja representaatiotutkimus edustaa vain osaa siitä, tämä kandidaatintutkielma tahtoo kannustaa osallistumista tälle pienelle, mutta kasvavalle tutkimuskentälle. Aineisto koostui välianimaatioista ja dialogeista, joiden valitsemisessa pääkriteerinä oli se, että ne kertoivat jotain amerikkalaisesta identiteetistä ja merkeistä, joilla tätä ilmaistaan. Sen jälkeen aineistoa verrattiin yleispiirteisiin amerikkalaisiin arvoihin, Arthurin englannin variaatiota tarkasteltiin, ja vaatteita ja erinäisiä vapauden symboleita, joita Arthur joko omisti tai kantoi mukanaan arvioitiin osana representaatiota. Sekä kielelliset että semioottiset resurssit olivat osa amerikkalaisen hengen ja ideaalien kuvausta. Siitä syystä, että representaatioita käytetään kulttuurissa yhä uudelleen, Arthurin representaatio näyttäytyy osana lännentarinagenren lainsuojaton- tai cowboykuvauksen jatkumoa. Tulokset myös vahvistivat kansallisen identiteetin olevan verrattain kestävä identiteetti. Arthurin representaatiossa oli myös viitteitä etelä-yhdysvaltalaiseen kulttuuriin, jota joskus kuvataan negatiivistenkin stereotypioiden kautta, mutta Arthurin hahmo kykenee pakenemaan tätä kuvausta yksilöivämpään representaatioon.fi
dc.format.extent36
dc.language.isoen
dc.subject.otherdiscourse study
dc.titleSignifying American identity in the video game "Red Dead Redemption 2"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209124544
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysolännentarinat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokansallisuus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysowild west stories
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysonationality
dc.subject.ysoidentity (mental objects)
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysorepresentation (mental objects)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot