Show simple item record

dc.contributor.advisorUkkonen-Mikkola, Tuulikki
dc.contributor.authorVestman, Riikka
dc.date.accessioned2022-09-09T05:21:35Z
dc.date.available2022-09-09T05:21:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83164
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli tarkastella alle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogisia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmevuotiaiden lasten siirtymistä varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli löytää vastauksia siihen, kuinka paljon siirtymille annetaan pedagogista arvoa ajatellen laadukasta varhaiskasvatusta. Tutkimuksessa etsittiin myös vastauksia siihen, kuinka paljon aikaa varhaiskasvatuksen opettajat käyttävät siirtymien pedagogiseen suunnitteluun, kuinka paljon he arvostavat siirtymiä pedagogisesta näkökulmasta ja miten he huomioivat lasten tarpeet siirtymissä suunnitellusti. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Analyysimenetelmänä toimi sisällönanalyysi, jonka kautta aineistosta luotiin teoreettinen kokonaisuus. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2022 Webropol kyselyohjelman kautta. Kysely jaettiin varhaiskasvatuksen opettajina yli puoli vuotta työskennelleille. Varhaiskasvatuksen opettajien vastauksista kuvastuu siirtymien arvostaminen ja niiden arvon hyödyntäminen varhaiskasvatuksen toteutuksessa. Siirtymien suunnittelu varhaiskasvatuksen opettajan omalla SAK-ajalla (suunnittelu, arviointi ja kehittäminen) tai yhdessä tiimin suunnitteluajalla tuotti siirtymiin rauhallisuutta ja lasten yksilöllistä kohtaamista, lapsen kiinnostuksen kohteet huomioiden. Siirtymiä ei kuitenkaan ollut aina mahdollista toteuttaa suunnitellusti ja varsinkin kokeneiden varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta siirtymät saatettiin suunnitella itse tilanteessa, itse hetkessä tapahtuen.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheralle kolmevuotiaat lapset
dc.subject.othersiirtymät
dc.titleAlle kolmevuotiaiden lasten siirtymien pedagogiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen opettajien kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209094514
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record