dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Korpio-Mäkelä, Liisa | |
dc.contributor.author | Sandberg , Susanne | |
dc.date.accessioned | 2022-09-05T06:59:56Z | |
dc.date.available | 2022-09-05T06:59:56Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82940 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun
kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui
kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä
syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksiin ja sen lähikäsitteisiin.
Tämä laadullinen tutkimus noudatti fenomenografista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 ryhmähaastatteluiden muodossa.
Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta.
Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää mukaillen.
Kouluun kiinnittymistä edistävät tekijät jakautuivat oppilaiden käsityksissä
seitsemään yläkategoriaan: opettajan antama tuki ja kerronnallinen opetustyyli, koulun
kokeminen merkityksellisenä sekä oppilaan osallisuuden, vertaissuhteiden, yhteisöllisyyden
ja fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa. Kouluun kiinnittymistä haittaaviksi
tekijöiksi muodostuivat seuraavat yläkategoriat: haastavat oppiaineet, kiusaaminen,
arviointiin liittyvä stressi, toiminnallisuuden puute sekä aikaiset herätykset ja pitkät
koulupäivät.
Oppilaiden käsitykset kouluun kiinnittymisestä olivat verrattain yhtenäisiä.
Opettajalta saadun tuen sekä yhteisöllisyyden merkitys korostui oppilaiden
käsityksissä. Tukemalla oppilaan kouluyhteisöön kuulumisen tunnetta ja
osallisuuden kokemusta voidaan edistää oppilaan kouluun sitoutumista. | fi |
dc.format.extent | 97 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | lapsilähtöinen tutkimus | |
dc.title | Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209054472 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sitoutuminen | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |