Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun
kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui
kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä
syvennyttiin kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuuksiin ja sen lähikäsitteisiin.
Tämä laadullinen tutkimus noudatti fenomenografista tutkimusmenetelmää.
Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2022 ryhmähaastatteluiden muodossa.
Haastatteluihin osallistui yhteensä 13 viidennen ja kuudennen luokan oppilasta.
Aineisto analysoitiin fenomenografista analyysimenetelmää mukaillen.
Kouluun kiinnittymistä edistävät tekijät jakautuivat oppilaiden käsityksissä
seitsemään yläkategoriaan: opettajan antama tuki ja kerronnallinen opetustyyli, koulun
kokeminen merkityksellisenä sekä oppilaan osallisuuden, vertaissuhteiden, yhteisöllisyyden
ja fyysisen aktiivisuuden tukeminen koulussa. Kouluun kiinnittymistä haittaaviksi
tekijöiksi muodostuivat seuraavat yläkategoriat: haastavat oppiaineet, kiusaaminen,
arviointiin liittyvä stressi, toiminnallisuuden puute sekä aikaiset herätykset ja pitkät
koulupäivät.
Oppilaiden käsitykset kouluun kiinnittymisestä olivat verrattain yhtenäisiä.
Opettajalta saadun tuen sekä yhteisöllisyyden merkitys korostui oppilaiden
käsityksissä. Tukemalla oppilaan kouluyhteisöön kuulumisen tunnetta ja
osallisuuden kokemusta voidaan edistää oppilaan kouluun sitoutumista.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209054472Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish