Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLähteelä, Johanna
dc.contributor.authorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorAerila, Juli-Anna
dc.date.accessioned2022-08-24T11:44:40Z
dc.date.available2022-08-24T11:44:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLähteelä, J., Kauppinen, M., & Aerila, J.-A. (2022). Koulujen kirjavalikoimat osana kielitietoista kirjallisuuskasvatusta. <i>Ainedidaktiikka</i>, <i>6</i>(1), 70-86. <a href="https://doi.org/10.23988/ad.109925" target="_blank">https://doi.org/10.23988/ad.109925</a>
dc.identifier.otherCONVID_151714215
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82783
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten koulujen kirjavalikoimien monikielisyyttä sekä opettajien kokemuksia koulujensa luokka- ja koulukirjastojen laadusta. Kyselyyn vastasi ala- ja yläkoulujen opettajia ympäri Suomea (N = 83). Opettajat olivat koulukirjastoihin enemmän tyytyväisiä kuin luokkakirjastoihin: puolet alakoulun opettajista ja yli puolet yläkoulun opettajista oli tyytyväisiä koulukirjastoonsa. Opettajat, jotka pitivät koulu- tai luokkakirjastoaan hyvinä, kokivat, että heidän koulussaan arvostettiin kirjallisuutta ja lukemista. Ero oli tilastollisesti merkittävä opettajiin, jotka olivat tyytymättömiä koulunsa kirjavalikoimiin. Opettajat mainitsivat luokka- ja koulukirjastojen puutteiksi kirjojen vähyyden ja niiden vanhan iän, sekä sen, ettei koululla ole resursseja ylläpitää koulukirjastoa. Lisäksi havaittiin, että koulujen kirjavalikoimissa on tarjolla vähän monikielistä kirjallisuutta. Hieman alle puolet opettajista vastasi koulukirjastostaan löytyvän kirjallisuutta vain yhdellä kielellä. Yleisimmät kielet suomen lisäksi olivat englanti ja ruotsi, joiden jälkeen venäjä, ranska ja arabia. Noin viidesosa alakoulun opettajista mainitsi koulustaan löytyvän kirjallisuutta oppilaidensa kotikielillä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktiikka
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherlukeminen
dc.subject.othermonikielisyys
dc.subject.otherkoulun kirjastot
dc.subject.otherkieli- ja kulttuuritietoinen kirjasto
dc.titleKoulujen kirjavalikoimat osana kielitietoista kirjallisuuskasvatusta
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208244316
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.oppiaineSuomen kieli ja kirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineFinnish Language and Literatureen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange70-86
dc.relation.issn2489-5636
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume6
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Ainedidaktiikka
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokirjat
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysokoulukirjastot
dc.subject.ysokirjallisuuskasvatus
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p156
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2518
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2786
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37817
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p386
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37832
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.23988/ad.109925
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0