Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorPentikäinen, Titta
dc.date.accessioned2022-08-23T05:33:41Z
dc.date.available2022-08-23T05:33:41Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82759
dc.description.abstractOppilaiden kielitietoisuuden ja monikielisyyden tukeminen ovat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (OPH 2016) kumpuavia tavoitteita, jotka eivät rajoitu pelkästään kielten luokkahuoneisiin, mutta niiden merkityksen voi sanoa korostuvan kieltenopiskelussa. Niitä kehittämällä voi myös auttaa oppilaita, jotka syystä tai toisesta kokevat kieltenopiskelun vaikeaksi tai epämotivoivaksi. Esimerkiksi metakielellisten ajattelutaitojen tai oman monikielisen varannon hyödyntämisen kehittyminen voi johtaa kieltenopiskelun sujuvoitumiseen, ja kieliin tai niiden käyttöön liittyvien asenteiden ja ennakkokäsitysten työstäminen voi parantaa opiskelumotivaatiota. Tämä sivututkielma sisältää opettajan oppaan kielitietoisuutta ja omaa monikielisyyttä kehittävään tukiopetuskokonaisuuteen. Sen tavoitteena on kielitietoisuuden ja henkilökohtaisen monikielisyyden viitekehyksistä lähtien lähestyä tukiopetusta totuttua kokonaisvaltaisemmin tähdäten pitkäkestoisiin ja oppilaan toimijuutta kehittäviin tuloksiin. Materiaali koostuu viidestä eri teemasta, joista kukin muodostaa oman noin 45 minuutin opetustuokion. Jokainen tuokio sisältää lämmittelytehtävän, varsinaisen aihetta käsittelevän harjoitteen ja kokoavan päätöstehtävän. Kaikissa tehtävissä tärkeässä osassa on kommunikaation kautta tapahtuva pohdiskelu ja reflektointi kielitietoisuuden herättämiseksi. Materiaali pyrkii olemaan sovellettavissa vaihteleviin tarpeisiin; vaikka se on tehty englannin opetusmateriaaliksi, voi sitä hyvin soveltaa myös esimerkiksi ruotsin tukiopetukseen. Se ei myöskään ole suunnattu tietylle ikäluokalle, vaan soveltuu erityisesti kaikille yläkoulun luokille. Sovellettavuus onkin yksi materiaalin vahvuuksista, mutta toisaalta se jättää paljon vastuuta materiaalin soveltamisesta sitä käyttävälle opettajalle.fi
dc.format.extent47
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherplurilingualism
dc.subject.othermaterial package
dc.subject.otherteaching material
dc.subject.otherremedial teaching
dc.titleExploring one's multilingual language awareness : a material package for remedial foreign language teaching
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208234297
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielellinen tietoisuus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokielen omaksuminen
dc.subject.ysolanguage awareness
dc.subject.ysomultilingualism
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysostudy material
dc.subject.ysolanguage acquisition
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record