dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Pentikäinen, Titta | |
dc.date.accessioned | 2022-08-23T05:33:41Z | |
dc.date.available | 2022-08-23T05:33:41Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82759 | |
dc.description.abstract | Oppilaiden kielitietoisuuden ja monikielisyyden tukeminen ovat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (OPH 2016) kumpuavia tavoitteita, jotka eivät rajoitu pelkästään kielten luokkahuoneisiin, mutta niiden merkityksen voi sanoa korostuvan kieltenopiskelussa. Niitä kehittämällä voi myös auttaa oppilaita, jotka syystä tai toisesta kokevat kieltenopiskelun vaikeaksi tai epämotivoivaksi. Esimerkiksi metakielellisten ajattelutaitojen tai oman monikielisen varannon hyödyntämisen kehittyminen voi johtaa kieltenopiskelun sujuvoitumiseen, ja kieliin tai niiden käyttöön liittyvien asenteiden ja ennakkokäsitysten työstäminen voi parantaa opiskelumotivaatiota.
Tämä sivututkielma sisältää opettajan oppaan kielitietoisuutta ja omaa monikielisyyttä kehittävään tukiopetuskokonaisuuteen. Sen tavoitteena on kielitietoisuuden ja henkilökohtaisen monikielisyyden viitekehyksistä lähtien lähestyä tukiopetusta totuttua kokonaisvaltaisemmin tähdäten pitkäkestoisiin ja oppilaan toimijuutta kehittäviin tuloksiin.
Materiaali koostuu viidestä eri teemasta, joista kukin muodostaa oman noin 45 minuutin opetustuokion. Jokainen tuokio sisältää lämmittelytehtävän, varsinaisen aihetta käsittelevän harjoitteen ja kokoavan päätöstehtävän. Kaikissa tehtävissä tärkeässä osassa on kommunikaation kautta tapahtuva pohdiskelu ja reflektointi kielitietoisuuden herättämiseksi.
Materiaali pyrkii olemaan sovellettavissa vaihteleviin tarpeisiin; vaikka se on tehty englannin opetusmateriaaliksi, voi sitä hyvin soveltaa myös esimerkiksi ruotsin tukiopetukseen. Se ei myöskään ole suunnattu tietylle ikäluokalle, vaan soveltuu erityisesti kaikille yläkoulun luokille. Sovellettavuus onkin yksi materiaalin vahvuuksista, mutta toisaalta se jättää paljon vastuuta materiaalin soveltamisesta sitä käyttävälle opettajalle. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | plurilingualism | |
dc.subject.other | material package | |
dc.subject.other | teaching material | |
dc.subject.other | remedial teaching | |
dc.title | Exploring one's multilingual language awareness : a material package for remedial foreign language teaching | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202208234297 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielellinen tietoisuus | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | kielen omaksuminen | |
dc.subject.yso | language awareness | |
dc.subject.yso | multilingualism | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | language acquisition | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |