Exploring one's multilingual language awareness : a material package for remedial foreign language teaching
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Oppilaiden kielitietoisuuden ja monikielisyyden tukeminen ovat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (OPH 2016) kumpuavia tavoitteita, jotka eivät rajoitu pelkästään kielten luokkahuoneisiin, mutta niiden merkityksen voi sanoa korostuvan kieltenopiskelussa. Niitä kehittämällä voi myös auttaa oppilaita, jotka syystä tai toisesta kokevat kieltenopiskelun vaikeaksi tai epämotivoivaksi. Esimerkiksi metakielellisten ajattelutaitojen tai oman monikielisen varannon hyödyntämisen kehittyminen voi johtaa kieltenopiskelun sujuvoitumiseen, ja kieliin tai niiden käyttöön liittyvien asenteiden ja ennakkokäsitysten työstäminen voi parantaa opiskelumotivaatiota.
Tämä sivututkielma sisältää opettajan oppaan kielitietoisuutta ja omaa monikielisyyttä kehittävään tukiopetuskokonaisuuteen. Sen tavoitteena on kielitietoisuuden ja henkilökohtaisen monikielisyyden viitekehyksistä lähtien lähestyä tukiopetusta totuttua kokonaisvaltaisemmin tähdäten pitkäkestoisiin ja oppilaan toimijuutta kehittäviin tuloksiin.
Materiaali koostuu viidestä eri teemasta, joista kukin muodostaa oman noin 45 minuutin opetustuokion. Jokainen tuokio sisältää lämmittelytehtävän, varsinaisen aihetta käsittelevän harjoitteen ja kokoavan päätöstehtävän. Kaikissa tehtävissä tärkeässä osassa on kommunikaation kautta tapahtuva pohdiskelu ja reflektointi kielitietoisuuden herättämiseksi.
Materiaali pyrkii olemaan sovellettavissa vaihteleviin tarpeisiin; vaikka se on tehty englannin opetusmateriaaliksi, voi sitä hyvin soveltaa myös esimerkiksi ruotsin tukiopetukseen. Se ei myöskään ole suunnattu tietylle ikäluokalle, vaan soveltuu erityisesti kaikille yläkoulun luokille. Sovellettavuus onkin yksi materiaalin vahvuuksista, mutta toisaalta se jättää paljon vastuuta materiaalin soveltamisesta sitä käyttävälle opettajalle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29141]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ...