Exploring one's multilingual language awareness : a material package for remedial foreign language teaching
Oppilaiden kielitietoisuuden ja monikielisyyden tukeminen ovat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (OPH 2016) kumpuavia tavoitteita, jotka eivät rajoitu pelkästään kielten luokkahuoneisiin, mutta niiden merkityksen voi sanoa korostuvan kieltenopiskelussa. Niitä kehittämällä voi myös auttaa oppilaita, jotka syystä tai toisesta kokevat kieltenopiskelun vaikeaksi tai epämotivoivaksi. Esimerkiksi metakielellisten ajattelutaitojen tai oman monikielisen varannon hyödyntämisen kehittyminen voi johtaa kieltenopiskelun sujuvoitumiseen, ja kieliin tai niiden käyttöön liittyvien asenteiden ja ennakkokäsitysten työstäminen voi parantaa opiskelumotivaatiota.
Tämä sivututkielma sisältää opettajan oppaan kielitietoisuutta ja omaa monikielisyyttä kehittävään tukiopetuskokonaisuuteen. Sen tavoitteena on kielitietoisuuden ja henkilökohtaisen monikielisyyden viitekehyksistä lähtien lähestyä tukiopetusta totuttua kokonaisvaltaisemmin tähdäten pitkäkestoisiin ja oppilaan toimijuutta kehittäviin tuloksiin.
Materiaali koostuu viidestä eri teemasta, joista kukin muodostaa oman noin 45 minuutin opetustuokion. Jokainen tuokio sisältää lämmittelytehtävän, varsinaisen aihetta käsittelevän harjoitteen ja kokoavan päätöstehtävän. Kaikissa tehtävissä tärkeässä osassa on kommunikaation kautta tapahtuva pohdiskelu ja reflektointi kielitietoisuuden herättämiseksi.
Materiaali pyrkii olemaan sovellettavissa vaihteleviin tarpeisiin; vaikka se on tehty englannin opetusmateriaaliksi, voi sitä hyvin soveltaa myös esimerkiksi ruotsin tukiopetukseen. Se ei myöskään ole suunnattu tietylle ikäluokalle, vaan soveltuu erityisesti kaikille yläkoulun luokille. Sovellettavuus onkin yksi materiaalin vahvuuksista, mutta toisaalta se jättää paljon vastuuta materiaalin soveltamisesta sitä käyttävälle opettajalle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ... -
Peer interaction, mediation, and a view of teachers as creators of learner L2 development
Poehner, Matthew E.; Leontjev, Dmitri (Wiley-Blackwell, 2023)SLA researchers in a variety of theoretical traditions have argued that interaction is essential to supporting learner L2 (second/foreign language) development. While L2 research informed by sociocultural theory has generally ... -
Do it yourself : a material package for encouraging self-direction in upper secondary school language learning
Salmi, Lilja (2016)Opiskelijoiden itseohjautuvan kielenoppimisen tukeminen on usein yksittäisen kielenopettajan vastuulla, eikä materiaaleja tämän prosessin avustamiseen ole aina helposti saatavilla. Itseohjautuvan oppimisen tärkeys on ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
Lehtimäki, Hanna (2019)Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.