Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorAsunta, Laura
dc.contributor.authorKaijanto, Piia
dc.date.accessioned2022-08-11T07:17:16Z
dc.date.available2022-08-11T07:17:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82465
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkastellaan Olkiluodon ydinvoimalaitoksen kakkosreaktorissa 10.12.2020 tapahtuneen laitoshäiriötilanteen kansalaisissa aiheuttamia tunnereaktioita ja niiden syitä. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä olivat kansalaisten keskeisiä tunteita ja mihin ne kohdistuivat tilanteessa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, toistuvatko tunnereaktiot ja tiedontarpeet toisistaan riippumattomissa ydinvoimakriiseissä. Tutkielman teoriaosuus pohjautuu Coombsin (1995, 2007, 2010, 2012, 2019, 2020), Coombsin ja Holledayn (1996, 2005, 2009, 2012, 2014), Benoitin (1995, 1997, 2015) sekä Benoitin ja Brinsonin (1994, 1999) kriisiviestinnän sekä Berryn (2004), Lehtosen (2009) ja Segerin (2006) riskiviestinnän teorioihin. Tunteita selvitetään Lazaruksen (1991) tunneteorian avulla. Kriisiviestintää ja tunteita tarkastellaan Jinin, Pangin ja Cameronin tuottamalla arviointimallilla (The Integrated Crisis Mapping -model, ICM, 2007, 2010). Tutkielmassa sivutaan myös dialogia ja aiheen hallintaa (Issue Management) kriisiviestinnän yhteydessä. Tutkimusaineisto koostui 18.12.2020–4.1.2021 toteutetun sähköisen kyselyn vastauksista, joiden avulla selvitetään 3 552 vastaajan tunnereaktioita ja niiden syitä laitoshäiriötilanteessa. Tutkimuksessa tutkittiin myös Ukrainan sotaan liittyviä mkansalaisyhteydenottoja, joiden avulla selvitettiin, toistuivatko Olkiluodon tapauksessa mtunnistetut tunnereaktiot ja niiden syyt myös Ukrainan sodan yhteydessä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tapaustutkimusta ja aineistoja analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus vahvistaa tarpeen huomioida viranomaisten kriisiviestinnässä kansalaisten tunnereaktiot ja konkreettisen tarpeen saada selkeitä toimintaohjeita ydinvoimakriisissä. Tunnistamalla kansalaisten tunteet ja tiedontarpeet, voidaan vaikuttaa etenkin negatiivisiin tunteisiin. Tutkimuksessa todettiin myös, että pääsääntöisesti tunnereaktiot ja niiden syyt toistuvat ydinvoimaan liittyvissä kriiseissä. Tutkimustulosten voidaan todeta tukevan aiempaa tutkimusta.fi
dc.format.extent94
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherIssue Management
dc.titleTunteet viestinnän haasteena ydinvoimakriisissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208114012
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestinnän johtaminenfi
dc.contributor.oppiaineCorporate Communicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2043
dc.subject.ysoriskiviestintä
dc.subject.ysodialogi
dc.subject.ysokriisiviestintä
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoviranomaiset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot