University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Hukattuja voimavaroja etsimässä : seurojen tekemän viestinnän merkitys voimisteluseurojen vapaaehtoistoiminnassa

Thumbnail
View/Open
1.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Yli-Patola, Sanna
Date
2013
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Urheiluseurojen toiminnassa vapaaehtoinen seuratyö on merkittävässä asemassa. Vapaaehtoistyön taustalla olevat seuratoimijoiden henkilökohtaiset ja välillä toisistaan eroavat motiivit haastavat seurojen vapaaehtoisuutta tukevan toiminnan. Seurojen tekemällä viestinnällä voidaan vaikuttaa niin seurojen toimintaan kuin myös seuratoimijoiden sitoutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kvalitatiivisin keinoin millaisia käsityksiä voimisteluseuroissa on vapaaehtoistoiminnasta ja viestinnästä, ja täten löytää seurojen vapaaehtoistoimintaa ja viestintää kehittäviä näkökulmia. Tutkimus pyrki vastaamaan kysymyksiin: Millainen käsitys voimisteluseurojen johdolla on vapaaehtoisesta seuratoiminnasta ja viestinnästä? Millainen käsitys voimisteluseurojen jäsenillä on vapaaehtoisesta seuratoiminnasta ja viestinnästä? Miten seurajohdon ja jäsenten käsitykset vapaaehtoisesta seuratoiminnasta ja viestinnästä eroavat toisistaan? Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin valittiin harkinnanvaraisella otannalla kolme erikokoista voimisteluseuraa. Jokaisesta seurasta haastateltiin puheenjohtajaa ja kahta jäsentä, joiden 37–60 minuuttia kestävät haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin valikoidusti analyysia varten. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta voimisteluseurojen puheenjohtajien ja jäsenten käsityksien eroavan toisistaan. Tutkimuksen mukaan voimisteluseuroissa esiintyi lähinnä taktisen tason viestintää. Seuroissa tulisi olla enemmän dialogia ja strategista viestintää, jolloin vapaaehtoistoimintaa voitaisiin paremmin tukea ja vahvistaa. Tutkimuksen perusteella niin seuratoimintaa kuin myös seuroissa esiintyvää viestintää tulisi kehittää. Jatkotutkimuksissa olisi hyvä keskittyä erityisesti vapaaehtoistoimintaa ja dialogia lisääviin viestinnän tutkimuksiin. ...
Alternative title
Seurojen tekemän viestinnän merkitys voimisteluseurojen vapaaehtoistoiminnassa
Keywords
dialogi kolmas sektori urheiluseurat vapaaehtoistyö viestintä voimistelu yhteisöviestintä Kvalitatiivinen tutkimus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306111945

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23901]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Palkattu työntekijä urheiluseurassa : kansalaistoiminnan voitto vai tappio? 

    Pulkkinen, Maria (2016)
    Vapaaehtoisvoimin toimivat liikunta- ja urheiluseurat vastaavat merkittävin osin ruohonjuuritason liikunnan järjestämisestä. Hektisen työelämän, yksilöllistymiskehityksen sekä vapaa-ajan tärkeyden korostumisen myötä ...
  • Sisäisen viestinnän merkitys henkilöstön työhyvinvoinnille muutostilanteessa 

    Hakkarainen, Minna (2017)
    Tämän tutkimuksen lähtökohtana toimi kiinnostus selvittää, miten sisäisellä viestinnällä voidaan muutostilanteessa vaikuttaa henkilöstön työhyvinvointiin. Tutkimuksella haettiin vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ...
  • Organising capacity - a collective process leading to place branding : coordination, co-operation and engagement 

    Vuorinen, Maarit (University of Jyväskylä, 2015)
  • Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa 

    Sagulin, Petri (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena ...
  • Viestinnän strateginen monitulkintaisuus : vaihtoehtoinen ratkaisu sidosryhmien odotustenhallintaan? 

    Valentini, Chiara; Lievonen, Matias (ProCom ry, 2020)
    Artikkelissa kerrotaan, mistä strategisessa monitulkintaisuudessa (Strategic ambiguity) on kyse, ja avataan, kuinka viestinnän ammattilaiset voivat hyödyntää sitä sidosryhmien odotustenhallinnassa. Strategista monitulkintaisuutta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre