Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLindström, Tuija
dc.contributor.authorViljanen, Pinja
dc.date.accessioned2022-08-11T07:13:08Z
dc.date.available2022-08-11T07:13:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82463
dc.description.abstractTutkimuksessa tutkittiin lyriikkaopetuksen asemaa ja sisältöä suomalaisissa taidelukioissa. Tavoitteena oli kartoittaa, miten lyriikkaopetus ilmenee ja kuinka paljon sitä arvotetaan taidelukioiden musiikinopetuksessa. Tutkimus etsi myös vastauksia kysymykseen, minkä luonteista integrointia musiikin ja muiden aineiden välillä on tapahtunut lyriikkaopetuksen välityksellä. Laadullinen tutkimus toteutettiin avoimina haastatteluina neljälle taidelukion musiikinopettajalle. Aineistolle tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi. Tulokset kertovat, että lyriikkaopetusta toteutetaan taidelukioiden musiikinopetuksessa vain vähän. Vaikka musiikinopettajat eivät ole saaneet koulutusta laululyriikan pedagogiikasta eikä LOPS 2019 aseta suurempia tavoitteita lyriikkaopetuksen järjestämiseksi, on jokainen haastateltavista kuitenkin vetänyt lyriikkaopetusta omilla musiikintunneillaan edes jonkin verran. Opetusmetodit ovat kertyneet opettajille eri keinoin opetusvuosien varrella. Integrointia musiikin ja muiden aineiden välillä lyriikkaopetuksen välityksellä on hieman tapahtunut. Murroksen aika on kuitenkin aistittavissa kaikkien opettajien lukioiden kohdalla: opettajat viestivät siitä, että ollaan menossa kohti integrointikeskeisempää opetusta, mihin lyriikkaopetus on hyvin varteenotettava työskentelymetodi.fi
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlyriikkaopetus
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.titleNykyajan einoleinoja ja runebergeja kasvattamassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208114010
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysointegroitu opetus (oppiaineet)
dc.subject.ysotaidelukiot
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysolyriikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot