Nykyajan einoleinoja ja runebergeja kasvattamassa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa tutkittiin lyriikkaopetuksen asemaa ja sisältöä suomalaisissa taidelukioissa. Tavoitteena oli kartoittaa, miten lyriikkaopetus ilmenee ja kuinka paljon sitä arvotetaan taidelukioiden musiikinopetuksessa. Tutkimus etsi myös vastauksia kysymykseen, minkä luonteista integrointia musiikin ja muiden aineiden välillä on tapahtunut lyriikkaopetuksen välityksellä.
Laadullinen tutkimus toteutettiin avoimina haastatteluina neljälle taidelukion musiikinopettajalle. Aineistolle tehtiin induktiivinen sisällönanalyysi.
Tulokset kertovat, että lyriikkaopetusta toteutetaan taidelukioiden musiikinopetuksessa vain vähän. Vaikka musiikinopettajat eivät ole saaneet koulutusta laululyriikan pedagogiikasta eikä LOPS 2019 aseta suurempia tavoitteita lyriikkaopetuksen järjestämiseksi, on jokainen haastateltavista kuitenkin vetänyt lyriikkaopetusta omilla musiikintunneillaan edes jonkin verran. Opetusmetodit ovat kertyneet opettajille eri keinoin opetusvuosien varrella. Integrointia musiikin ja muiden aineiden välillä lyriikkaopetuksen välityksellä on hieman tapahtunut. Murroksen aika on kuitenkin aistittavissa kaikkien opettajien lukioiden kohdalla: opettajat viestivät siitä, että ollaan menossa kohti integrointikeskeisempää opetusta, mihin lyriikkaopetus on hyvin varteenotettava työskentelymetodi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
Langanvärjäys kemian ja käsityön integraationa yläkoulussa
Siivola, Riina (2023)Tutkimuksen kirjallisessa osassa käsitellään oppiaineiden integrointia, sen näkymistä nykyisissä peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmien perusteissa ja integroinnin sovelluksia. Oppiaineiden integroinnissa yhdistetään ... -
Proteiinien integroiva opetus lukion kemiassa ja biologiassa
Koski, Tuuli (2022)Kirjallisessa osassa käsitellään tärkeitä proteiineihin liittyviä asiasisältöjä niin kemian kuin biologiankin aiheista. Tämän jälkeen perehdytään erilaisiin aktivoiviin opetusmenetelmiin, joita proteiinien integroivassa ... -
Ohjelmoinnillinen ajattelu laaja-alaisessa oppimisessa
Roos, Susanne; Hilpinen, Markku; Fagerlund, Janne (eNorssi - Opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, 2022) -
Osallistaminen tärkeää liikunnan pelillistämisessä
Laukkanen, Arto (Liikuntatieteellinen seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.