Silmänliikkeet luettaessa tehtävänannon kannalta oleellista ja epäoleellista lausetta
Authors
Date
2017Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata kouluikäisten oppilaiden lukuprosessia simuloidussa internetympäristössä tapahtuneen tiedonhakutehtävän tiedonannon lukemisessa. Lukuprosessia mitattiin silmänliikkeiden avulla. Käytetyt silmänliikemittarit olivat ensimmäisen lukukerran kesto, fiksaatioiden kokonaiskesto, toisen lukukerran todennäköisyys sekä viimeisestä lauseesta palatessa käytetty aika. Mittareita vertailtiin lausetyyppiin ja lukijakohtaisiin tekijöihin suhteutettuna. Lausetyypit jaoteltiin niiden oleellisuuden mukaan. Lukijakohtaisia tekijöitä olivat luetunymmärtämistaito, keskittymiskyky sekä aiempi aihetietämys. Tuloksissa havaittiin, että tehtävänannon kannalta oleellista lausetta prosessoitiin eniten lähes kaikilla mittareilla mitattuna, kun taas epäoleellista lausetta prosessoitiin merkitsevästi vähemmän. Lukijakohtaisten tekijöiden havaittiin olevan yhteydessä lukuprosessiin eri tavoin riippuen siitä, oliko lause oleellinen vai epäoleellinen. Tulokset osoittivat esimerkiksi paremman keskittymiskyvyn lisäävän oleellisessa lauseessa vietettyä aikaa ja paremman luetunymmärtämistaidon vähentävän epäoleellisessa lauseessa vietettyä aikaa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5010]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sixth graders’ evaluation strategies when reading Internet search results : an eye-tracking study
Hautala, Jarkko; Kiili, Carita; Kammerer, Yvonne; Loberg, Otto; Hokkanen, Sanna; Leppänen, Paavo H.T. (Taylor and Francis, 2018)Eye-tracking technology was used to examine Internet search result evaluation strategies adopted by sixth-grade students (N = 36) during ten experimental information search tasks. The relevancy of the search result’s title, ... -
Tarkkaavaisuusongelmien ilmeneminen lukemisen silmänliikkeissä
Siuko, Juho (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten taitoa tunnistaa lyhyistä tehtävänannoista virke, joka oli olennainen tiedonhaun tehtävän suorittamiseksi. Tavoitteena oli tutkia, mitkä kognitiiviset tekijät selittävät ... -
Digital solutions for multilingual learning environments : the case of GraphoGame™ adaptations in Kenya
Puhakka, Carol Suzanne Adhiambo (University of Jyväskylä, 2015) -
Parental involvement and children ́s academic skills
Silinskas, Gintautas (University of Jyväskylä, 2012)