Tarkkaavaisuusongelmien ilmeneminen lukemisen silmänliikkeissä
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa selvitettiin kuudesluokkalaisten taitoa tunnistaa lyhyistä tehtävänannoista virke, joka oli olennainen tiedonhaun tehtävän suorittamiseksi. Tavoitteena oli tutkia, mitkä kognitiiviset tekijät selittävät tavoitteellista lukemista, mitkä silmänliikkeiden mitat heijastavat tavoitteellista lukemista ja miten tarkkaavaisuusongelmat näkyvät lukemisen tavoissa. Tähän tutkimukseen, jonka aineisto oli osa eSeek-hanketta, osallistui yhteensä 164 oppilasta, joista 52:lla oli pulmia tarkkaavaisuudessa. Tehtävänannot koostuivat neljästä lauseesta, joista yksi oli tiedonhaun kannalta relevantti ja yksi epärelevantti. Analyysimenetelmänä käytettiin lineaarista sekamallia, jonka avulla saatiin arvioidut reunakeskiarvot sekä näistä piirrettiin kuvaajat. Tulokset osoittivat, että oppilaat tunnistivat relevantit lauseet tehtävänannosta ja käyttivät niihin enemmän aikaa. Lukusujuvuudella oli merkittävin vaikuttaja kaikissa ensimmäisen katselukerran silmänliikkeisissä paitsi takaisinpaluissa. Tarkkaavaisuusongelmaiset tekivät vähemmän takaisinpaluita, joiden tekeminen johti suuremmalla todennäköisyydellä parempiin pisteisiin tiedonhauntehtävässä Tarkkaavaisuusongelmaisia tulisi opastaa monitoroimaan enemmän omaa lukemistaan, jolloin he esimerkiksi tarkistaisivat uudelleen lukemansa tekstin. Opettajien olisi tärkeää kannustaa oppilaita aina lukemaan uudestaan tärkeät kohdat tekstistä, jotta tällainen lukustrategia tulisi osaksi oppilaan toimintaa lukiessa ja tiedonhaussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Synteesin laatiminen internetteksteistä ja lukemisen haasteet kuudesluokkalaisilla oppilailla
Vuorinen, Ann-Natalie (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukusujuvuuden ja luetunymmärtämisen yhteyttä synteesin laatimiseen internetteksteistä kuudesluokkalaisilla oppilailla. Lisäksi selvitettiin, miten ne oppilaat, joiden lukusujuvuus tai ... -
Lukemisen haasteet ja internetsivun arviointitaidot kuudesluokkalaisilla
Janhunen, Elina; Kalliomäki, Marielle (2016)Janhunen, Elina & Kalliomäki, Marielle. 2016. Lukemisen haasteet ja internetsivujen arviointitaidot kuudesluokkalaisilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 52 ... -
Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
Tiitinen, Elise; Simonen, Julia (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittymistä alakoulussa tarkastellen myös tyttöjen ja poikien välisiä eroja sekä kehittymisen yhteyksiä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ... -
Alakouluikäisten heikkojen lukijoiden lukutaidon, lukumotivaation ja lukemisen minäpystyvyyden tukeminen lukuteatterin keinoin
Junikka, Mirka (2021)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, kehittääkö kerran viikossa toteutettava lukuteatteri 3.–4.-luokkalaisten heikkojen lukijoiden lukutaitoa, lukumotivaatiota ja lukemisen minäpystyvyyttä verrattuna kontrolliryhmään. ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.