Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorTorvinen, Anni
dc.date.accessioned2022-08-03T05:44:13Z
dc.date.available2022-08-03T05:44:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82429
dc.description.abstractOppimisvaikeuksilla voi olla monenlaisia merkityksiä yksilölle niin koulumaailmassa, kuin sen ulkopuolellakin. Aiemmassa tutkimuksessa on huomattu, että kokemukset kieliahdistuksesta tuntuvat usein kulkevan käsi kädessä oppimisvaikeuksien kanssa. Näitä aiheita on tutkittu jonkin verran yhdessä, mutta tuen käsitettä on harvemmin liitetty mukaan aiemmassa tutkimuksessa. Tästä syystä tämä tutkimus keskittyi käsittelemään oppimisvaikeuksiin liitettyjen merkitysten, kieliahdistuksen kokemuksen ja oppilaiden tukemisen keskinäistä suhdetta muutamista eri näkökulmista. Aineistoa tähän tutkielmaan kerättiin avainkäsitteiden mukaan teemoitellulla kyselylomakkeella, joka koostui erilaisista suljetuista, sekä avoimista kysymyksistä. Kyselyn lisäksi toteutettiin kaksi kokemusasiantuntijahaastattelua, joiden tarkoituksena oli syventää kyselyn teemoja entisestään. Osallistujiksi pyydettiin aikuisia, joilla on jokin diagnosoitu oppimisen vaikeus, tai niihin vaikutuksiltaan rinnastettava diagnosoitu tila. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että oppimisvaikeuksiin liitetään hyvin moninaisia merkityksiä, joista suuri osa on negatiivisia. Oppimisvaikeus voidaan nähdä esimerkiksi (kielten) oppimista ja akateemista menestystä haittaavana tekijänä, tai itsetuntoon ja minäkuvaan negatiivisesti vaikuttavana tekijänä. Oppimisvaikeuteen liitettävien moninaisten merkitysten lisäksi kieliahdistuksen kokemus vaikuttaa olevan melko yleinen ilmiö tutkittavien joukossa, mutta kokemuksen intensiteetissä ja toistuvuudessa on eroavaisuuksia. Lisäksi tuloksissa nousee esiin yleinen kokemus siitä, että tuen saanti on ollut enemmistölle riittämätöntä. Tämän lisäksi erityisesti haastatteluissa nousi esiin näkemys siitä, että oikeanlaisella tuella olisi voinut olla merkittäviä positiivisia vaikutuksia sekä oppimiseen, että yksilön itsetuntoon. Vaikka tämä tutkielma osaltaan täyttää rajattua tutkimusaukkoa, myös lisätutkimukselle on yhä tarvetta. Oppimisvaikeuksien, kieliahdistuksen ja oppilaiden tukemisen suhdetta olisi hyvä tutkia lisää esimerkiksi aineenopettajien näkökulmasta, tarkastellen aineenopettajien valmiuksia tukea oppilaita, joilla on erilaisia oppimisvaikeuksia. Tämän lisäksi lisätutkimusta tarvittaisiin tuen toteuttamisesta suhteessa opetussuunnitelman asettamiin raameihin. Myös tuoreen opintovelvollisuusuudistuksen mahdollisia vaikutuksia tuen tarpeeseen olisi hyvä tutkia lisää suhteessa koulujen tukiresursseihin.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherlearning disability
dc.subject.otherlanguage anxiety
dc.subject.otherlearner experiences
dc.subject.othersupport
dc.title"I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208033983
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysolearning difficulties
dc.subject.ysolanguage learning
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot