University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Välillä mua on melkein itkettäny mennä luennolle" : advanced language learners' experiences with foreign language anxiety

Thumbnail
View/Open
428.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tikkanen, Riikka
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää vieraiden kielten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kielijännityksestä. Tavoitteena oli tarkastella missä tilanteissa opiskelijat kokevat kielijännitystä, mistä se heiden mielestään johtuu, millaisia vaikutuksia jännityksellä on ja millaisia keinoja opiskelijoilla on pärjätä oman jännityksen kanssa. Tutkimuksessa keskeisessä roolissa ovat opiskelijoiden omat käsitykset ja kokemukset. Kielijännitystä on tutkittu paljon mutta aiempi tutkimus on keskittynyt aloitteleviin kielten opiskelijoihin erityisesti Pohjois-Amerikkalaisessa yliopisto kontekstissa. Aiempi tutkimus on myös ollut pitkälti määrällistä tutkimusta. Tästä syystä tämä laadullinen tutkielma keskittyy edistyneisiin kieltenopiskelijoihin, joiden kielijännityksen tunteita on tutkittu vähän erityisesti Suomessa. Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluja oli yhteensä neljätoista, joista kolmetoista otettiin osaksi tutkimusta. Haastateltavat olivat Jyväskylän yliopiston vieraiden kielten pääaineopiskelijoita. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittain hyödyntäen sisällön analyysin menetelmiä. Teemat muodostuivat neljän tutkimuskysymyksen ympärille, jotka avaavat opiskelijoiden kielijännityksen kokemuksia eri näkökulmista. Tutkielman tulokset osoittivat, että opiskelijat kokevat eniten kielijännitystä puhumiseen ja esiintymiseen liittyvissä tilanteissa. Jännityksen taustalla on moninaisia syitä, jotka liittyvät opiskelijaan itseensä, opettajiin sekä kanssa opiskelijoihin. Jännitykseen vaikuttaa opiskelijan käsitykset itsestä kieltenoppijana sekä rooli yliopisto-opiskelijana. Erityisesti opiskelujen alkuaika on vaihe, jossa koetaan kielijännitystä. Kielijännitys vaikuttaa opiskelijan toimintaan, ajatteluun ja tunteisiin. Selviytymiskeinot kohdistuvat kielitaidon parantamiseen, hyvään valmistumiseen, tunteiden- ja ajatustenhallintaan sekä hakeutumiseen tilanteisiin ja ryhmiin, joissa on turvallista harjoitella jännittäviä tilanteita. Kielijännityksen vähentämiseksi tarvitaan keinoja vaikuttaa opiskelijoiden uskomuksiin ja käsityksiin itsestään opiskelijoina ja heihin kohdistuviin odotuksiin. ...
Alternative title
Advanced language learners' experiences with foreign language anxiety
Keywords
Foreign language learning anxiety beliefs advanced language learners korkeakouluopiskelu opiskelijat kielet oppiminen jännittäminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411243344

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24946]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students 

    Rautio, Isa (2022)
    Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ...
  • The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives 

    Liu, Qirui (2019)
    This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ...
  • Beliefs about learning English as a foreign language : comparisons of two groups of Finnish university students 

    Rantala, Minna (2002)
  • ‘I don’t feel like I’m studying languages anymore’ : Exploring change in higher education students’ learner beliefs during multilingual language studies 

    Pirhonen, Hillamaria (Routledge, 2022)
    To educate multilingual global citizens and follow the multilingual turn in language education, universities are faced with the challenge of developing their language pedagogies. This article reports on a study conducted ...
  • What if I sound stupid? : supporting learners' oral L2 self-confidence through teaching 

    Naskali, Milja (2022)
    Vierasta kieltä ääntäessämme asetamme itsemme alttiiksi ympäröivien ihmisten arvostelulle, minkä vuoksi tämä osa-alue aiheuttaakin usein jännitystä, epävarmuutta ja jopa ahdistusta kieltä opeteltaessa. Suullinen tuottaminen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre