"Välillä mua on melkein itkettäny mennä luennolle" : advanced language learners' experiences with foreign language anxiety
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää vieraiden kielten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kielijännityksestä. Tavoitteena oli tarkastella missä tilanteissa opiskelijat kokevat kielijännitystä, mistä se heiden mielestään johtuu, millaisia vaikutuksia jännityksellä on ja millaisia keinoja opiskelijoilla on pärjätä oman jännityksen kanssa. Tutkimuksessa keskeisessä roolissa ovat opiskelijoiden omat käsitykset ja kokemukset.
Kielijännitystä on tutkittu paljon mutta aiempi tutkimus on keskittynyt aloitteleviin kielten opiskelijoihin erityisesti Pohjois-Amerikkalaisessa yliopisto kontekstissa. Aiempi tutkimus on myös ollut pitkälti määrällistä tutkimusta. Tästä syystä tämä laadullinen tutkielma keskittyy edistyneisiin kieltenopiskelijoihin, joiden kielijännityksen tunteita on tutkittu vähän erityisesti Suomessa.
Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluja oli yhteensä neljätoista, joista kolmetoista otettiin osaksi tutkimusta. Haastateltavat olivat Jyväskylän yliopiston vieraiden kielten pääaineopiskelijoita. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin teemoittain hyödyntäen sisällön analyysin menetelmiä. Teemat muodostuivat neljän tutkimuskysymyksen ympärille, jotka avaavat opiskelijoiden kielijännityksen kokemuksia eri näkökulmista.
Tutkielman tulokset osoittivat, että opiskelijat kokevat eniten kielijännitystä puhumiseen ja esiintymiseen liittyvissä tilanteissa. Jännityksen taustalla on moninaisia syitä, jotka liittyvät opiskelijaan itseensä, opettajiin sekä kanssa opiskelijoihin. Jännitykseen vaikuttaa opiskelijan käsitykset itsestä kieltenoppijana sekä rooli yliopisto-opiskelijana. Erityisesti opiskelujen alkuaika on vaihe, jossa koetaan kielijännitystä. Kielijännitys vaikuttaa opiskelijan toimintaan, ajatteluun ja tunteisiin. Selviytymiskeinot kohdistuvat kielitaidon parantamiseen, hyvään valmistumiseen, tunteiden- ja ajatustenhallintaan sekä hakeutumiseen tilanteisiin ja ryhmiin, joissa on turvallista harjoitella jännittäviä tilanteita. Kielijännityksen vähentämiseksi tarvitaan keinoja vaikuttaa opiskelijoiden uskomuksiin ja käsityksiin itsestään opiskelijoina ja heihin kohdistuviin odotuksiin.
...
Muu nimeke
Advanced language learners' experiences with foreign language anxietyAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Foreign language anxiety among Finnish ninth grade students
Rautio, Isa (2022)Kieliahdistus on monimutkainen ilmiö, joka voi vakavimmillaan aiheuttaa suuria vaikeuksia vieraan kielen oppimiseen. Vaikka kieliahdistusta on tutkittu maailmalla varsin paljon, Suomessa tutkimusta kaivattaisiin enemmän. ... -
The Effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) in Improving Students’ English Proficiency under Sino-foreigner Cooperative Education Context From Students’ Perspectives
Liu, Qirui (2019)This empirical study is intended to explore the effectiveness of Internet-based Multimedia Assisted Language Learning (IB-MALL) under the Sino-foreign cooperative education context from students’ perspectives in China. ... -
‘I don’t feel like I’m studying languages anymore’ : Exploring change in higher education students’ learner beliefs during multilingual language studies
Pirhonen, Hillamaria (Routledge, 2022)To educate multilingual global citizens and follow the multilingual turn in language education, universities are faced with the challenge of developing their language pedagogies. This article reports on a study conducted ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.