"I wanted to prove myself that I'm not stupid" : learning disabilities and language anxiety
Oppimisvaikeuksilla voi olla monenlaisia merkityksiä yksilölle niin koulumaailmassa, kuin sen ulkopuolellakin. Aiemmassa tutkimuksessa on huomattu, että kokemukset kieliahdistuksesta tuntuvat usein kulkevan käsi kädessä oppimisvaikeuksien kanssa. Näitä aiheita on tutkittu jonkin verran yhdessä, mutta tuen käsitettä on harvemmin liitetty mukaan aiemmassa tutkimuksessa. Tästä syystä tämä tutkimus keskittyi käsittelemään oppimisvaikeuksiin liitettyjen merkitysten, kieliahdistuksen kokemuksen ja oppilaiden tukemisen keskinäistä suhdetta muutamista eri näkökulmista.
Aineistoa tähän tutkielmaan kerättiin avainkäsitteiden mukaan teemoitellulla kyselylomakkeella, joka koostui erilaisista suljetuista, sekä avoimista kysymyksistä. Kyselyn lisäksi toteutettiin kaksi kokemusasiantuntijahaastattelua, joiden tarkoituksena oli syventää kyselyn teemoja entisestään. Osallistujiksi pyydettiin aikuisia, joilla on jokin diagnosoitu oppimisen vaikeus, tai niihin vaikutuksiltaan rinnastettava diagnosoitu tila.
Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että oppimisvaikeuksiin liitetään hyvin moninaisia merkityksiä, joista suuri osa on negatiivisia. Oppimisvaikeus voidaan nähdä esimerkiksi (kielten) oppimista ja akateemista menestystä haittaavana tekijänä, tai itsetuntoon ja minäkuvaan negatiivisesti vaikuttavana tekijänä. Oppimisvaikeuteen liitettävien moninaisten merkitysten lisäksi kieliahdistuksen kokemus vaikuttaa olevan melko yleinen ilmiö tutkittavien joukossa, mutta kokemuksen intensiteetissä ja toistuvuudessa on eroavaisuuksia. Lisäksi tuloksissa nousee esiin yleinen kokemus siitä, että tuen saanti on ollut enemmistölle riittämätöntä. Tämän lisäksi erityisesti haastatteluissa nousi esiin näkemys siitä, että oikeanlaisella tuella olisi voinut olla merkittäviä positiivisia vaikutuksia sekä oppimiseen, että yksilön itsetuntoon.
Vaikka tämä tutkielma osaltaan täyttää rajattua tutkimusaukkoa, myös lisätutkimukselle on yhä tarvetta. Oppimisvaikeuksien, kieliahdistuksen ja oppilaiden tukemisen suhdetta olisi hyvä tutkia lisää esimerkiksi aineenopettajien näkökulmasta, tarkastellen aineenopettajien valmiuksia tukea oppilaita, joilla on erilaisia oppimisvaikeuksia. Tämän lisäksi lisätutkimusta tarvittaisiin tuen toteuttamisesta suhteessa opetussuunnitelman asettamiin raameihin. Myös tuoreen opintovelvollisuusuudistuksen mahdollisia vaikutuksia tuen tarpeeseen olisi hyvä tutkia lisää suhteessa koulujen tukiresursseihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Perception and learning of Finnish quantity : study in children with reading disabilities and familial risk for dyslexia and Russian second-language learners
Pennala, Riitta (University of Jyväskylä, 2013) -
"Välillä mua on melkein itkettäny mennä luennolle" : advanced language learners' experiences with foreign language anxiety
Tikkanen, Riikka (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää vieraiden kielten yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kielijännityksestä. Tavoitteena oli tarkastella missä tilanteissa opiskelijat kokevat kielijännitystä, mistä se heiden mielestään ... -
A material package for supporting pupils’ willingness to communicate with positive psychology
Hakkarainen, Anna (2021)Luokkahuoneet ovat täynnä erilaisia oppijoita. Toiset tarttuvat innolla keskusteluharjoituksiin, kun taas toiset välttelevät vieraalla kielellä puhumista viimeiseen asti. Opettajan tuleekin keksiä keinoja rohkaista kaikki ... -
Learning English through video games : Finnish learners' experiences
Väisänen, Ari-Pekka (2018)Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.